Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
migrator migrator 16.02.2009

Pogańska mozaika znaleziona pod katedrą

We włoskim mieście Reggio Emilia znaleziono rzymską mozaikę podłogową.

We włoskim mieście Reggio Emilia znaleziono rzymską mozaikę podłogową, przedstawiającą przedchrześcijańskie rytuały i orientalnych bogów. Mozaika znajduje się pod średniowieczną katedrą.

Mierząca 13 m2 mozaikowa posadzka, najprawdopodobniej pochodząca z IV wieku n.e., została odkryta na głębokości 4 m poniżej poziomu gruntu w czasie badań archeologicznych w krypcie katedry w Reggio Emilia w środkowo-północnych Włoszech (miasto znajdujące się w połowie drogi między Modeną a Parmą). „Wielkość i projekt posadzki mozaikowej sugeruje, że została ona ułożona na podłodze dużego pomieszczenia. Sądzimy, że była to rezydencja bogatego Rzymianina” - powiedziała dla Discovery News Renata Curina, archeolog kierująca wykopaliskami.

Zabytki pod kościołami

To, że budynek spełniający przedchrześcijańskie funkcje religijne znaleziono pod katolickim kościołem, nie jest niczym zaskakującym. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa bardzo często budowano kościoły na miejscach, w których poprzednio stały „pogańskie” świątynie. Z jednej strony chrześcijanie pragnęli w ten sposób zatrzeć pamięć dawnych kultów, a ponadto, w miarę gdy zdobywali coraz to większą przewagę wśród różnych ruchów religijnych Cesarstwa Rzymskiego, naturalnym było, że przejmowali dawne ośrodki kultowe i dostosowywali je do własnych potrzeb. Taki los spotkał wiele słynnych budowli, w tym np. rzymski Panteon, który był początkowo świątynią wszystkich bogów, a potem stał się kościołem pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny od Męczenników.

Stąd fakt, że przedstawienia pogańskich bogów leżały przez setki lat jedynie kilka metrów pod katedrą w Reggio Emilia nie był dużą niespodzianką. „Kościół był zbudowany na wcześniej istniejących strukturach budowlanych. To jest raczej normalne w Reggio Emilia. Widzimy, że mało uwagi poświęcono starożytnej mozaice, biorąc pod uwagę, że zbudowano na niej filary kościoła” - mówi Curina.

Od Celtów do chrześcijan

Reggio było początkowo miastem celtyckim. W VI wieku przed naszą erą zostało zajęte przez Etrusków, którzy od tej pory tam władali. W IV wieku p.n.e. miasto rozwinęło się jako okoliczne centrum rolnicze. Starożytna miejscowość zyskała na znaczeniu już jako część Republiki Rzymskiej, gdy w 187 roku p.n.e. Marek Emiliusz Lepidus, rzymski konsul, wybudował drogę zwaną od jego nazwiska Via Aemilia, wiodącą z Piacenzy do Rimini. Na tej drodze znajdowało się Reggio, które w 175 roku p.n.e. nazwano Regium Lepidi, stąd późniejsze Reggio Emilia. Regium szybko stało się ważnym ośrodkiem administracyjnym i kwitnącym centrum handlowym.

Według legendy już w I wieku n.e. św. Apolinariusz z Rawenny przyniósł do Regium chrześcijaństwo. Natomiast już w IV wieku n.e. Reggio miało własnego biskupa. Katedra, pod którą znaleziono mozaikę, została zbudowana między IX z XII wiekiem, a następnie przebudowana w XVI wieku. Wcześniejsze wykopaliska odkryły inne budowle z okresu rzymskiego w Reggio Emilia: między innymi rzymską willę z pierwszych wieków naszej ery, także ozdobioną mozaikami oraz rzymskie ulice miejskie pokryte trachitowymi płytami brukowymi. Znalezione tam inskrypcje poświadczają także, że w Reggio znajdowała się świątynia egipskiej bogini Izydy, a także sanktuarium kultu cesarskiego.

Tajemnicze koła

Odkryta mozaika wykonana jest z małych płytek z różnych materiałów, w tym kolorowych kamieni, szkła i złotych liści. Przedstawia geometryczne układy kół i kwadratów z małymi postaciami tancerzy oraz kwiatami i ptakami takimi jak sroki i pawie. To co czyni mozaikę wyjątkową to trzy sceny mitologiczne. „Znalezione do tej pory sceny ukazują nagie postacie. Wciąż staramy się wyjaśnić ich znaczenie. Sądzę, że więcej wskazówek dostarczą kolejne wykopaliska” - mówi Curina.

Sceny wydają się wyjątkowe. Jedna z nich ukazuje nagiego człowieka padającego innemu w ramiona, inna pokazuje nagie postacie, mężczyznę i kobietę, noszących klejnoty. Kobieta trzyma świeżo złapaną rybę, gdy mężczyzna trzyma dwie żywe kaczki. Trzecia scena pokazuje nagiego mężczyznę noszącego koronę z bluszczu i trzymającego kwiat lotosu w swojej prawej dłoni. W swojej lewej ręce tajemnicza postać trzyma lituus. Ta zakrzywiona laska była stosowana w starożytnym Rzymie przez augurów, czyli kapłanów i wróżbitów. Augurowie zajmowali się obserwowaniem naturalnych znaków, takich jak lot ptaków, gdyż wierzyli że przekazują one informacje o woli bogów, którą tylko oni byli w stanie odszyfrować.

„Symbole takie jak kwiat lotosu i korona z bluszczu mogą sugerować, że był to dom prywatny poświęcony kultowi bogów orientalnych” - mówi Curina. Według Luigi Malnatiego, który odpowiada za prace archeologiczne w Emilia Romana, takie przedchrześcijańskie sceny kultowe musiały zostać wykonane przed 380 rokiem naszej ery. W seriach dekretów między 391-392 rokiem naszej ery cesarz Teodozjusz I zakazał i wyznaczył karę za praktykowanie religii niechrześcijańskich na terenie Imperium Rzymskiego, stąd miejsce kultu w Reggio zostało zapewne opuszczone mniej więcej w tym czasie. Niestety, jak do tej pory archeolodzy nie zdołali wyznaczyć precyzyjniejszej daty powstania tego sanktuarium. „To jedna z najważniejszych i najbardziej interesujących mozaik w północnych Włoszech. Wyróżnia się swoim rozmiarem, projektem i wyrafinowaną techniką” - mówi Malnati. Profesor Roger Ling z Uniwersytetu w Manchesterze, znawca starożytnych mozaik, potwierdził że jest to sensacyjne odkrycie. W przyszłości mozaika ma zostać przeniesiona z miejsca gdzie ją znaleziono do lokalnego muzeum.

(tm)