Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
migrator migrator 24.08.2007

Dyżurnet.pl – bezpieczniejszy internet

Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna „Dyżurujemy przy Internecie”.

23 sierpnia ruszyła ogólnopolska kampania społeczna „Dyżurujemy przy Internecie”. To kolejna inicjatywa Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej na rzecz podwyższania poziomu bezpieczeństwa w sieci.

NASK podłączył Polskę do internetu w 1991 roku. W obecnej formie organizacyjnej jako jednostka badawczo-rozwojowa Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa działa od 1993 roku.

We współpracy z Wydziałem Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej prowadzi m.in. projekty z dziedziny bezpieczeństwa systemów informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem biometrycznych metod identyfikacji. W ramach NASK od 1996 roku działa zespół CERT Polska - Computer Emergency Response Team (czyli zespół szybkiego reagowania na zagrożenia i incydenty w sieciach komputerowych). Polski CERT współpracuje z podobnymi zespołami na całym świecie. Pomagał m.in. przy neutralizacji zmasowanych hackerskich ataków na estońskie zasoby internetowe rządu, gazet i banków w kwietniu tego roku.

Kolejną inicjatywą NASK z zakresu zwiększania bezpieczeństwa sieciowego jest kampania „Dyżurujemy przy internecie”. Jej celem jest uwrażliwienie polskich internautów na nielegalne treści publikowane w Internecie, a w szczególności naświetlenie problemu pornografii dziecięcej. Powstał specjalny punkt kontaktowy - Hotline, który przyjmuje zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w internecie. Każdy, kto natrafi w sieci na stronę z pornografią dziecięcą albo zawierającą treści rasistowskie i/lub ksenofobiczne proszony jest o zgłoszenie adresu takiej strony oraz czasu i miejsca znalezienia takich materiałów w sieci. Każdy z proponowanych sposobów zgłaszania informacji (poczta elektroniczna, formularz internetowy, zwykły list, faks, telefon) zapewnia poufność. Dane kontaktowe dostępne są na stronie: http://www.dyzurnet.pl.

Zespół NASK będzie prezentował na stronie kampanii „Dyżurujemy przy internecie” miesięczne statystyki z realizacji zgłoszeń. Zadaniem pracowników punktu kontaktowego będzie: analiza zgłaszanych treści, wykonanie dokumentacji technicznych oraz przesłanie informacji do policji, prokuratury i administratorów serwisów internetowych. Jeżeli sprawa będzie dotyczyła serwerów znajdujących się poza granicami Polski, NASK przekaże zgłoszenie do właściwego ze względu na kraj zagranicznego punktu kontaktowego Hotline, zrzeszonego w sieci INHOPE. Działalność Hotline ma pomóc w likwidacji nielegalnych stron i w identyfikacji sprawców ich umieszczenia w internecie.

Projekt jest wspófinansowany przez Komisję Europejską (w ramach akcji Safer Internet Action Plan) oraz NASK.

Agnieszka Labisko