Logo Polskiego Radia
PAP
Katarzyna Ingram 24.01.2011

Mózg niemowlaka pełen słów

Niemowlęta rozumieją wiele słów wypowiadanych przez dorosłych. Naukowcy właśnie zbadali, jak mózg niemowlaka przetwarza to, co usłyszy mały człowiek.
Mózg niemowlaka pełen słówGlow Images/East News

Opierając się na nowoczesnych technologiach obrazowania pracy mózgu, naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego wykazali, że mózgi rocznych dzieci przetwarzają usłyszane słowa w tych samych obszarach, co mózgi dorosłych i w takim samym czasie. Co więcej, dzieci nie tylko przetwarzają te słowa jako dźwięki, ale również rozumieją ich znaczenie.

- Dzieci używają tych samych mechanizmów mózgowych co dorośli, żeby uzyskać dostęp do "bazy danych” znaczeń słów. Ta baza jest ciągle uaktualniana, aż po wiek dorosły - wyjaśnia główna autorka badań Katherine E. Travis.

W jednym z eksperymentów dzieciom w wieku 12-18 miesięcy, pokazywano obrazki przedstawiające różne, znane im przedmioty. Dzieci słyszały wówczas nazwę przedmiotu. Naukowcy badali reakcje ich mózgów w przypadku, kiedy nazwa była prawidłowa (np. obrazek przedstawiający piłkę i słowo "piłka") oraz nieprawidłowa (np. obrazek z piłką i słowo "pies").

Okazuje się, że w obu typach przypadkach, prawidłowym i błędnym, aktwność mózgu wzrastała w tych samych obszarach co u dorosłych. Oznacza to, że dzieci rozumiały znaczenie słów, a ich mózg reagował alarmem, kiedy usłyszane znaczenie nie było zgodne ze znaczeniem z ich "bazy danych".

Wcześniej niektórzy uważali, że niemowlęta przetwarzają dane związane z mową w innych obszarach mózgu niż dorośli. Zdarzało się, że mimo uszkodzeń np. obszaru Broki czy Wernicke'go, które odpowiadają w mózgu za zawiadywanie mową, dzieci rozwijały normalną umiejętność mówienia.

W świetle najnowszych badań należy przyjąć, że jest to możliwe dzięki plastyczności ludzkiego mózgu. Kiedy w młodym wieku uszkodzeniu ulegają jedne obszary, inne z powodzeniem przejmują ich funkcje - wyjaśniają naukowcy.

(ki)