Logo Polskiego Radia
PAP
Tomasz Owsiński 29.10.2012

Polscy uczniowie odkryli pięć nowych planetoid

Dokonali także kilkunastu ważnych obserwacji obiektów bliskich Ziemi w Polskiej Kampanii Poszukiwania Planetoid - poinformował dr hab. Lech Mankiewicz, dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN w Warszawie.

Międzynarodowe Kampanie Poszukiwania Planetoid organizuje dr Patrick Miller, astronom z Global Hands-On Universe. W Polsce partnerem i koordynatorem kampanii jest Centrum Fizyki Teoretycznej PAN w Warszawie.

- Wszystkie szkoły biorące udział w kampanii wykonały ważne z punktu widzenia potencjalnej możliwości zderzenia planetoidy z Ziemią obserwacje potwierdzające orbity planetoid zbliżających się do Ziemi - tak zwanych Near Earth Objects. Pomiary te pozwalają na dokładniejsze wyznaczenie orbity planetoidy, dzięki czemu jesteśmy pewni, że nie uderzy ona w Ziemię - dr hab. Lech Mankiewicz.

Spośród 15 polskich szkół, biorących udział w kampanii, 4 mogą się pochwalić odkryciem planetoidy. Są to: Zespół Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Bydgoszczy, Zespół Szkół nr 10 w Toruniu i Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Poznaniu.

Zdaniem Mankiewicza najciekawszego odkrycia, planetoidy Trojańskiej, dokonali uczniowie Zespołu Szkół nr 10 w Toruniu pod kierunkiem nauczyciela, profesora Bogdana Sobczuka. - Jest to swoisty prezent urodzinowy na XX-lecie tej zasłużonej szkoły - ocenił dyrektor CFT PAN .

Projekt pod nazwą "All-Poland Asteroid Search Campaign" trwał od września do października tego roku. Uczniowie mieli analizować zdjęcia wykonane teleskopem o średnicy ok. 81 cm, należącym do Astronomical Research Institute w USA.

W kampanii brały udział wybrane szkoły z Bydgoszczy, Grudziądza, Inowrocławia, Jankowic, Jasła, Niedźwiedzia, Poznania.

Zobacz naszą galerię DZIEŃ NA ZDJĘCIACH >>>