Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Marta Kwasnicka 27.02.2013

Wulkan albo Cerber - głosowanie na imiona nowych księżyców Plutona

Padło już pół miliona głosów. Proponowanych nazw było wiele, ale na czoło zdecydowanie wysunęły się dwie.
Zdjęcie Plutona i jego satelity Charona, wykonane przez Teleskop HubbleaZdjęcie Plutona i jego satelity Charona, wykonane przez Teleskop Hubble’aWikipedia/Dr. R. Albrecht, ESA/ESO Space Telescope European Coordinating Facility; NASA
Wulkan albo Cerber - głosowanie na imiona nowych księżyców Plutona
Obecnie nowe księżyce Plutona noszą nazwy P4 i P5, ale zasługują na bardziej atrakcyjne.
Zespół, który odkrył te odległe ciała, zaproponował 12 nazw, w tym Cerbera, Orfeusza i Herkulesa, i poddał je głosowaniu. Można było jednak także podawać własne propozycje - i tak właśnie w głosowaniu pojawił się Wulkan.
- Zaskoczył nas olbrzymi odzew - mówi Mark Showalter z SETI Institute in Mountain View. To on kierował badaniami, które zakończyły się odkryciem P4 i P5.
Wulkan, zaproponowany przez ma teraz 175 000 głosów. Na drugim miejscu znalazł się Cerber ze 100 000 głosów. Na trzecim uplasował się Styks (88 tys.).

Obecnie nowe księżyce Plutona, odkryte w 2011 i 2012 roku, noszą nazwy P4 i P5, ale zasługują na bardziej atrakcyjne. Zespół, który odkrył te odległe ciała, zaproponował 12 nazw, w tym "Cerber", "Orfeusz" i "Herkules", a następnie poddał je głosowaniu. Można było jednak także podawać własne propozycje; w ten sposób w głosowaniu pojawił się "Wulkan".

"Wulkan" ma teraz 175 tysięcy głosów. Na drugim miejscu znalazł się "Cerber" ze 100 tysiącami głosów. Na trzecim uplasował się Styks (88 tysięcy). Decyzja nie należy jednak do internautów, ale do Międzynarodowej Unii Astronomicznej (International Astronomical Union), która nadaje nazwy kosmicznym obiektom. - Teraz trzeba cierpliwości. Ostateczna decyzja zapadnie w ciągu miesiąca lub dwóch - mówi Showalter.

(ew/NewScientist)