Logo Polskiego Radia
IAR
Martin Ruszkiewicz 19.09.2011

Wirówka przeciążeniowa wyszkoli polskich pilotów

Polscy piloci będą mogli się teraz szkolić na symulatorze, który niemal w stu procentach oddaje warunki prawdziwego lotu.
Wirówka przeciążeniowa wyszkoli polskich pilotówfot. PAP/Grzegorz Jakubowski
Posłuchaj
  • Dowódca Sił Powietrznych generał Lech Majewski powiedział, że nowy sprzęt będzie bardzo potrzebny do szkolenia nie tylko pilotów, ale także kandydatów na pilotów.
  • Kierownik Zakładu Szkolenia i Treningu Lotniczo-Lekarskiego doktor Krzysztof Kowalczuk mówi, że w tej wirówce człowiek jest poddawany działaniu siły przeciążenia, będącej wielokrotnością siły przyciągania ziemskiego.
  • Otwarcie wirówki przeciążeniowej - relacja Kamila Szwarbuły (IAR)
Czytaj także

W Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej w Warszawie została otwarta nowoczesna wirówka przeciążeniowa.

Dowódca Sił Powietrznych, generał Lech Majewski powiedział, że ten nowy sprzęt będzie bardzo potrzebny do szkolenia nie tylko pilotów, ale także kandydatów na pilotów.

- Ten symulator pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo polskich lotów i pomoże zoptymalizować szkolenie lotnicze - podkreślił generał Lech Majewski.

Zobacz galerię DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

Kierownik Zakładu Szkolenia i Treningu Lotniczo- Lekarskiego doktor Krzysztof Kowalczuk wyjaśnia, że w tej wirówce człowiek jest poddawany działaniu siły przeciążenia, będącej wielokrotnością siły przyciągania ziemskiego.

- Symulator uczy pilotów, jak posługiwać się sprzętem przeciwprzeciążeniowym, żeby nie doprowadzić organizmu do omdlenia. Wirówka jest w stanie osiągnąć przeciążenia nawet do 16 G, jednak w samolotach występują przeciążenia maksymalnie 9 G, więc na symulatorze większych się nie ustawia - opisywał Krzysztof Kowalczuk.

Gondola wirówki umożliwia odwzorowanie kokpitów podstawowych samolotów wielozadaniowych polskich Sił Powietrznych, czyli F-16 oraz MiG-29.

mr

/