Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Jarosław Krawędkowski 01.08.2014

Duże zmiany w punktach opłat na autostradach w wakacje. Będzie mniej zatorów

Po wpadkach, oznaczających dla tysięcy polskich kierowców długie oczekiwanie na wjazd czy zjazd z autostrad, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała system udrażniania ruchu w punktach poboru opłat. Przewiduje on m.in. uruchomienie dodatkowych pasów, czy manualną obsługę ruchu na pasach viaAuto.
Duże zmiany w punktach opłat na autostradach w wakacje. Będzie mniej zatorówGlow Images/East News

Nowy system, który będzie funkcjonował podczas wyjątkowo wysokiego natężenia ruchu w dni wolne w okresie wakacyjnym, ma na celu skrócenie czasu oczekiwania w kolejkach przed wjazdami i zjazdami z odcinków płatnych autostrad, uwzględniając zmienności modelu ruchu w zależności od pory dnia – czytamy na stronach GDDKiA.

Zmiany na A2 i A4

Ze względu na zaobserwowany,  wyjątkowo wysoki poziom  ruchu w okresie wakacyjnym, powodujący powstawanie zatorów, zwłaszcza w dni wolne od pracy, na autostradzie A4 Wrocław – Sośnica oraz A2 Konin – Stryków została opracowana procedura postępowania na wypadek wzrostu natężenia ruchu i ryzyka utworzenia się zatoru na Placach Poboru Opłat (Żdżary i Stryków na A2 oraz Żernica i Karwiany na A4).

W przypadku wzrostu natężenia ruchu i realnego ryzyka utworzenia się zatoru, pas wydzielony dla pojazdów wyposażonych w urządzenie viaAUTO będzie z odpowiednim wyprzedzeniem udostępniany dla manualnego poboru opłat. Kierowcy będą o tym fakcie informowani odpowiednio wcześniej, np. poprzez system znaków zmiennej treści (VMS).

Ułatwienia w sytuacjach awaryjnych

W sytuacjach awaryjnych mogą zostać podjęte następujące działania, mające na celu upłynnienie ruchu na PPO.

Zastosowanie trybu free flow

Pracownicy operatora, posiadający stosowne uprawnienia do kierowania ruchem, będą na bieżąco zarządzać ruchem na Punktach Poboru Opłat, w celu przekierowania pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony na skrajny prawy pas wjazdowy (XL), zastosowany zostanie tryb wolny (tzw. „free flow”) dla tych pojazdów.

Pasy dla viaTOLL/viaAUTO dla wszystkich

Natomiast kierowcy chcący uiszczać opłaty manualnie będą mogli skorzystać także z pasów przeznaczonych dla viaTOLL/viaAUTO.

Więcej osób wydających bilety

Przyspieszone wydawanie biletów prekodowanych kierowcom uiszczającym opłatę w sposób manualny. Operator zapewni dodatkową  osobę wydającą bezpośrednio na pasie wydrukowane bilety.

Informacje o zatorach na tablicach informacyjnych

Na znakach zmiennej treści pojawią się informacje o tworzącym się zatorze. Będzie można uzyskać informacje o możliwości wcześniejszego zjazdu z autostrady na węzłach i pokonania danej trasy drogami alternatywnymi.

Ułatwienia na A1

Jak informuje GDKKiA, na odcinku koncesyjnym autostrady A1 Gdańsk – Toruń, koncesjonariusz GTC S.A. przyjął nasze rozwiązania i będzie wtedy, kiedy będzie to możliwe, z zachowaniem bezpieczeństwa pracowników, ręcznie wydawać kierowcom bilety wjazdowe.

Pojawiły się już dodatkowe informacje dla kierowców o wysokości opłat za dany odcinek. Cenniki za przejazd autostradą umieszczono dodatkowo na tablicach na Miejscach Obsługi Podróżnych oraz na Punktach Poboru Opłat.

Wysokość opłaty za przejazd całym odcinkiem tj. Rusocin – Nowa Wieś jest także drukowana na bilecie wjazdowym.

Bramki przed wjazdem na płatny odcinek będą podnoszone przez pracowników w celu bezpiecznego pokonywania PPO.

Jak jednocześnie informuje GDDKiA, obecnie toczą się prace związane z opracowaniem koncepcji wdrożenia Zintegrowanego Systemu Poboru Opłat. Jednym z podstawowych zamierzeń wdrożenia Zintegrowanego Systemu Poboru jest zmiana sposobu poboru opłat od pojazdów lekkich (o dopuszczalnej masie całkowitej ≤ 3,5 tony) z obecnie funkcjonującego na bardziej komfortowy dla użytkowników dróg, który pozwoli zapewnić płynność ruchu i brak zatorów.

jk