Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 27.08.2014

Marek Woszczyk zapowiada zmianę strategii handlowej PGE

Zysk netto Polskiej Grupy Energetycznej w II kwartale 2014 r. wzrósł o 56 proc., do 1, 7 mld zł. – Z punktu widzenia działalności operacyjnej, wyniki Grupy Kapitałowej PGE są zgodne z oczekiwaniami – mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl prezes PGE Marek Woszczyk. Zapowiada jednocześnie zmianę strategii handlowej.
Prezes PGE Marek Woszczyk.Prezes PGE Marek Woszczyk.Polskie Radio
Posłuchaj
  • Rynek nas nie rozpieszcza i jest coraz bardziej wymagający, zwłaszcza liberalizujący się segment sprzedaży detalicznej, na którym coraz trudniej się zarabia. Dlatego nasza strategia handlowa będzie wymagała korekty – mówi prezes PGE Marek Woszczyk. /Arkadiusz Ekiert, Polskie Radio/.
Czytaj także

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży, podobnie jak przed rokiem, sięgnęły 7, 3 mld zł. Zysk EBITDA, (czyli zysk przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków oraz amortyzacji) PGE w II kwartale 2014 r. wyniósł prawie 3 miliardy złotych (dokładnie 2, 9 mld zł) i był wyższy o 36 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2013 r.

PGE zapowiada korektę strategii handlowej

– Moim zdaniem, są to bardzo dobre wyniki, pokazujące, że mówiąc kolokwialnie dajemy radę. Rynek nas nie rozpieszcza i jest coraz bardziej wymagający, zwłaszcza liberalizujący się segment sprzedaży detalicznej, na którym coraz trudniej się zarabia. Dlatego nasza strategia handlowa będzie wymagała korekty – mówi prezes Woszczyk.

Skoro zarabia się coraz trudniej, oznacza to, że ceny energii pójdą w górę?

– Już od dłuższego czasu ceny hurtowe energii idą w górę. Powinno się to przełożyć z czasem również na ceny detaliczne. Mamy jednak silną konkurencję i zdajemy sobie sprawę z faktu, że coraz więcej odbiorców będzie zmieniać dostawcę energii. To powoduje, że bardzo dokładnie i ostrożnie należy dostosowywać ofertę. Myślę, że ceny wzrosną, ale nieznacznie. Jeśli chodzi o segment odbiorców domowych to dużo, co do ceny, zależy od regulatora, natomiast jeśli chodzi o odbiorcę komercyjnego, to ten wzrost jest już obserwowany – mówi Marek Woszczyk.

Zdaniem szefa PGE firma bardzo dobrze radzi sobie w segmencie dystrybucji. Ten dział jest stabilnym dostawcą przychodu i wyników dla grupy PGE. Firma nieźle radzi sobie też, jeśli chodzi o produkcję energii.

– Jesteśmy tutaj liderem w produkcji mocy, jeśli chodzi o udział w całym rynku. Naszą aspiracją jest też by być liderem pod względem efektywności w działalności operacyjnej – mówi prezes PGE.

W pierwszych sześciu miesiącach 2014 r. sprzedaż energii elektrycznej do odbiorców finalnych przekroczyła 19,5 TWh. To o 9 proc. więcej, niż przed rokiem. Niższa o 6 proc. produkcja, która wyniosła 26,6 TWh, jest wynikiem wyłączeń bloków energetycznych i prowadzonych remontów. Dystrybucja energii sięgnęła 16 TWh, o 2 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu.

Polityka dywidendowa bez zmian – połowa zysku do podziału

– Nasza strategia zakłada, że będziemy prowadzili stabilną politykę dywidendową, czyli w przedziale 40 – 50% wyników raportowanych na poziomie skonsolidowanym. Tego słowa chcemy dotrzymać – stwierdza prezes PGE.

Arkadiusz Ekiert