Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Borys 12.09.2014

Polski eksport rośnie. Do Afryki Północnej sprzedajemy o 61 proc. więcej

Wobec nieprzewidywalnej sytuacji za wschodnią granicą, nasi przedsiębiorcy muszą szukać nowych rynków zbytu dla swoich towarów. Dotyczy to zarówno producentów żywności, jak i artykułów przemysłowych. Coraz bardziej obiecującym kierunkiem staje się Afryka.
Polski eksport rośnie. Do Afryki Północnej sprzedajemy o 61 proc. więcejJohn Carver/Wikimedia Commons/CC
Posłuchaj
  • O wzroście polskiego eksportu do Afryki Północnej mówi w Porannych rozmaitościach radiowej Jedynki Jarosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału „Akcenty” (Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Jak podkreśla Jarosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału „Akcenty”,  polski eksport wzrasta do krajów Afryki Północnej. Liderami tej wymiany są: Algieria, Egipt, Libia, Maroko, Tunezja i Sudan. Eksport do Algierii w pierwszym kwartale tego roku wyniósł prawie 123 mln euro i był taki sam jak eksport do takich krajów jak Irlandia czy Słowenia. Eksport łączny do Afryki Północnej wyniósł w tym czasie 318 mln euro. W porównaniu do analogicznego okresu z ubiegłego roku, był to wzrost o ponad 61%.

Co sprzedajemy do Algierii?

Najczęściej są to produkty spożywcze, a hitem eksportowym do Algierii jest mleko w proszku – informuje Jarosław Jarema. Jak podaje Agencja Rynku Rolnego, wzrasta również wyraźnie eksport polskiego zboża. Największymi odbiorcami polskich zbóż są: Maroko i Egipt.

Mniej eksportowaliśmy ostatnio do krajów Ameryki Środkowej i Południowej – prawie o 18%, a do Azji o ponad 10% . Trzeba pamiętać, że ten wzrost eksportu do krajów Afryki jest dzięki temu, że tam są bardzo niskie wstępne liczby bazowe tego eksportu – mówi ekspert. Naszymi głównymi partnerami handlowymi są kraje Europy Zachodniej. W porównaniu z Afryką ciągle więcej eksportujemy na Bliski Wschód. Wśród przedsiębiorców w ciągu ostatnich 9-10 miesięcy widać ewidentny wzrost zainteresowania płatnościami w tych kierunkach. Wielu przedsiębiorców interesuje się rozszerzeniem swojej działalności handlowej zarówno na Bliski Wschód, jak i do Afryki.

Miejmy tylko nadzieję, że nowi odbiorcy polskiego eksportu zachowają stabilność polityczną, bo wszelkie zawirowania tej natury są olbrzymim zagrożeniem dla kontaktów handlowych.

Dariusz Kwiatkowski, ula