Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Anna Wiśniewska 22.09.2014

Bieńkowska rekomenduje elektroniczny system poboru opłat za autostrady. Jak ma działać?

Odchodząca minister infrastruktury Elżbieta Bieńkowska zarekomenduje swojej następczyni elektroniczny system opłat za autostrady. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie nowa szefowa resortu infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.
Elżbieta BieńkowskaElżbieta Bieńkowska mrr.gov.pl
Posłuchaj
  • Elżbieta Bieńkowska chce wprowadzić elektroniczny system opłat za autostrady i niektóre drogi ekspresowe (IAR)
  • Elżbieta Bieńkowska: nowe rozwiązania dotyczące opłat za autostrady mają wiele zalet (IAR)
  • Ustępująca minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska już wie, jak powinniśmy płacić za autostrady - relacja Aleksandra Pszoniaka (IAR)
Czytaj także

Ustępująca minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska chce wprowadzić elektroniczny system opłat za autostrady i niektóre drogi ekspresowe. Ma on zastąpić dziś funkcjonujący system bramek. Każdy kierowca, który będzie chciał jeździć płatnymi drogami, dostanie urządzenie pokładowe, dzięki któremu będzie można ściągać opłaty. Jak mówi Elżbieta Bieńkowska, nowe rozwiązania mają wiele zalet.

Opłata tylko za rzeczywiście przejechane kilometry
Po pierwsze będzie się płacić za rzeczywiście przejechane kilometry. Po drugie, nie trzeba będzie angażować ogromnych sił i środków w kontrolowanie kierowców. Jeśli okaże się, że urządzenie pokładowe ma wyczerpany limit, lub nie ma go w samochodzie, system zrobi zdjęcie i prześle do bazy Inspekcji Transportu Drogowego, która będzie egzekwować opłatę karną.
Operator istniejącego systemu dla samochodów ciężarowych, viaTOLL już zaoferował współpracę przy budowie nowych instalacji. Według niego koszty rozbudowy będą się wahać w okolicach 700 milionów złotych. Ministerstwo chce jednak poczekać na inne oferty. Wiadomo natomiast, że urządzenie pokładowe dostaną wszyscy, korzystający z płatnych dróg. Także turyści. Niewykluczone, że będzie je można dostać na przykład na stacjach benzynowych, czy w przygranicznych sklepach. Opłaty będzie można wnosić przez internet, lub telefon komórkowy.

Nowy system już od 2016 roku
Rocznie po polskich drogach porusza się około 20 milionów pojazdów. Ministerstwo szacuje, że na początek w urządzenia pokładowe zostanie wyposażonych 5 milionów. Elżbieta Bieńkowska powiedziała, że nowy system może wejść w życie w 2016 roku.

- Uważam, że system może ruszyć w całości w 2016 r. - powiedziała w piątek Bieńkowska na konferencji prasowej w Warszawie. Zastrzegła jednak, że ostateczne decyzje w tej sprawie należeć będą do jej następczyni.

Jak ogłosiła w piątek Ewa Kopacz, nową minister infrastruktury i rozwoju regionalnego zostanie Maria Wasiak.

Wprowadzenie systemu wymaga jednak zmian legislacyjnych - przede wszystkim noweli ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o drogach publicznych.

System viaTOLL: od 1 września więcej płatnych dróg. Sprawdź, gdzie >>>

Wcześniej Elżbieta Bieńkowska mówiła, że decyzja o wyborze systemu jest bardzo złożona. Musi on uwzględniać wiele wariantów. Na przykład trzeba brać pod uwagę ludzi, którzy chcą przejechać tylko jedną trasą, na wakacje i z powrotem. Trzeba mieć rozwiązanie dla turystów z zagranicy, którzy przyjeżdżają do naszego kraju na tydzień lub dwa. Według Elżbiety Bieńkowskiej, nowy system musi więc zawierać możliwość dostępu do dróg na określony czas lub na określoną trasę.

Elżbieta Bieńkowska o decyzji dotyczącej opłat za autostrady.

Źródło: TVP/x-news

Korki przed bramkami na autostradach
Decyzja o rezygnacji z systemu bramek została podjęta pierwszego kwietnia tego roku. Elżbieta Bieńkowska przyznaje, że system był niewydolny, przede wszystkim ze względu na bardzo duże natężenie ruchu. Dowodem na to były korki w okolicach bramek w czasie wakacyjnych wyjazdów. Minister podjęła wtedy decyzję, że w czasie sierpniowych weekendów bramki na autostradzie A1 zostaną otwarte, a kierowcy nie będą płacić za przejazd.

W tej chwili w Polsce funkcjonuje już elektroniczny system opłat drogowych viaTOLL. Od pierwszego października obejmie on prawie 3 tysiące kilometrów dróg. Obowiązek wnoszenia opłat w tym systemie mają kierowcy samochodów ciężarowych.

IAR/PAP, awi