Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 09.02.2015

Kto zmienia polski przemysł

W Warszawie na Forum Zmieniamy Polski Przemysł przedstawiciele świata biznesu i polityki rozmawiali o szansach i zagrożeniach dla polskiej gospodarki. Dyskutowano między innymi o tym, co powinno być dzisiaj priorytetem dla naszej gospodarki, o roli inwestorów zagranicznych oraz o tym, czy Polska będzie w stanie wygrać w globalnej konkurencji.
Od lewej: dyrektor generalny Veolia Polska Gerard Bourland, właściciel Grupy Kapitałowej Multico Zbigniew Jakubas, prezes PKP S.A. Jakub Karnowski, prezes zarządu Grupy Lotos Paweł Olechnowicz, wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, prezes zarządu KGHM Polska Miedź Herbert Wirth, podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2015, 9 bm. wOd lewej: dyrektor generalny Veolia Polska Gerard Bourland, właściciel Grupy Kapitałowej Multico Zbigniew Jakubas, prezes PKP S.A. Jakub Karnowski, prezes zarządu Grupy Lotos Paweł Olechnowicz, wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, prezes zarządu KGHM Polska Miedź Herbert Wirth, podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2015, 9 bm. w PAP/Jakub Kamiński
Posłuchaj
  • W Warszawie na Forum Zmieniamy Polski Przemysł przedstawiciele świata biznesu i polityki rozmawiali o szansach i zagrożeniach dla polskiej gospodarki.Prezes PKP SA, Jakub Karnowski podkreśla, że najważniejszym wyzwaniem dla Polski będzie dobre wykorzystanie nowych funduszy europejskich./Sylwia Zadrożna /Naczelna Redakcja Gospodarcza PR SA/.
  • Podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł, Paweł Olechnowicz prezes Grupy Lotos. zwracał uwagę na konieczność innowacji w polskiej gospodarce./Sylwia Zadrożna /Naczelna Redakcja Gospodarcza PR SA/.
Czytaj także

Prezes PKP SA, Jakub Karnowski podkreśla, że najważniejszym wyzwaniem dla Polski będzie dobre wykorzystanie nowych funduszy europejskich, a duża ich część trafia przecież na kolej. W ciągu najbliższych lat na infrastrukturę będziemy wydawać rocznie średnio 10 miliardów złotych.

Kolej stawia na modernizację

Kolej chce konkurować na nowoczesnym rynku. W latach 2012-2013 na modernizację infrastruktury kolejowej wydano 9 miliardów złotych, a do końca tego roku PKP chcą przeznaczyć na ten cel 17 miliardów. W wyniku tych inwestycji podróż z Warszawy do Gdańska zajmie mniej niż 3 godziny, do Krakowa niecałe 2 i pół, do Katowic nieco ponad dwie i pół, a do Wrocławia 3 godziny i 42 minuty. Kolej kupuje też nowy tabor i to nie tylko pociągi Pendolino, ale również te produkowane przez Newag czy Pesę. Zmieniają się też dworce. W tym roku zakończy się modernizacja 21 obiektów, a kolejnych 25 czeka przebudowa.

W nowej unijnej perspektywie finansowej dalej będziemy rozwijać infrastrukturę, ale nie tylko dla ruchu pasażerskiego. Modernizowane będą również linie dla transportu towarowego - zapowiada prezes Karnowski.

Średnia prędkość jazdy pociągów spadła i nie przekracza 23 kilometrów na godzinę, podczas gdy średnia w Unii to 50 i my chcemy poprawiać te wskaźniki.

Skoncentrujemy się na połączeniach przebiegających od granicy do granicy przez największe polskie miasta, ale również chodzi o udrożnienie wyjazdów z portów morskich - mówi Jakub Karnowski.

Najważniejsza jest innowacyjność polskiej gospodarki

Paweł Olechnowicz prezes Grupy Lotos zwraca uwagę na konieczność innowacji w polskiej gospodarce.

Także w tej dziedzinie Polska ma szanse wykorzystać unijne fundusze. Poza tym realizowany może być też europejski plan inwestycyjny, którego pomysłodawcą jest szef Komisji Europejskiej.

Innowacyjne rozwiązania, inwestycje w poprawę efektywności i konkurencyjności działań na rynku powinny być też priorytetem unijnej polityki klimatycznej. Wiele zależeć będzie jednak od sytuacji politycznej wokół nas oraz od zmian w Unii Europejskiej, która chce wprowadzić wspólny rynek energii.

Dla firm paliwowych nie bez znaczenia jest także to, co się dzieje na rynku, czyli ceny surowców. Firmy które się dostosują do otoczenia, odniosą sukces i będą się rozwijać i Lotos chce do nich należeć.

W czasie Gali wieńczącej Forum wręczono tytuły „Tego, który zmienia polski przemysł”.

Wśród laureatów znaleźli się między innymi Herbert Wirth prezes KGHM Polska Miedź, za konsekwencję, umiejętności organizacyjne i biznesową dalekowzroczność, które stworzyły polskiemu potentatowi przemysłu miedziowego nowe możliwości globalnej ekspansji; Wojciech Dąbrowski, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, były prezes Agencji Rozwoju Przemysłu za pozytywny wpływ na przekształcenia w polskiej gospodarce, szczególnie na procesy naprawcze realizowane w czasie kierowania Agencją Rozwoju Przemysłu i Piotr Voelkel, założyciel Grupy Kapitałowej Vox, który otrzymał wyróżnienie dla prywatnego przedsiębiorcy z misją, który zaangażował się w ciekawe i potrzebne ze społecznego punktu widzenie przedsięwzięcia łączące edukację, sztukę i biznes.

Sylwia Zadrożna