Logo Polskiego Radia
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 09.04.2015

Poczta Polska wygra walkę o nowe życie? Ma bardzo ambitne plany

Wejście na GPW, dwukrotny wzrost przychodów z przesyłania paczek, wygranie konkursu na operatora wyznaczonego, to tylko niektóre cele Poczty Polskiej na najbliższe 5 lat.
Sejm chce, by w majowych wyborach prezydenta wybierać wyłącznie korespondencyjnieSejm chce, by w majowych wyborach prezydenta wybierać wyłącznie korespondencyjniePixabay
Posłuchaj
  • Jak Poczta Polska chce rozpocząć nowe życie w świecie konkurencji i nowych wyzwań, mówi w radiowej Jedynce Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej./Robert Lidke, Naczelna Redakcja Gospodarcza PR SA/.
Czytaj także

Poczta Polska zamierza stać się liderem na rynku przesyłu paczek. – Już w tej chwili dynamicznie zdobywamy rynek przesyłek paczkowych - mówił dzisiaj na antenie radiowej jedynki Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.

Jak jednak podkreślił, obecnie jego firma skupia się na przetargu na operatora wyznaczonego, czyli operatora, który na terenie całego kraju świadczy usługę powszechną – dostarcza listy i paczki. Obecnie Poczta Polska jest operatorem wyznaczonym do końca tego roku i chciałaby zostać nim na kolejne 10 lat.

Kluczowy przetarg na operatora wyznaczonego

– Uważamy, że jesteśmy do tego przygotowani, ze strony logistycznej, jakości i terminowości – mówi Wojtas. Jak podkreśla, to bardzo ważny przetarg organizowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, gdyby został przegrany, doszłoby do zmiany modelu biznesowego i niechybnie do redukcji zatrudniernia wśród 80-tysięcznej załogi PP.

FedEx chce kupić holenderską firmę kurierską. Za prawie 4,5 mld euro

Źr. Bloomberk/x-news

Poczta będzie bronić zasady zatrudniania na etatach

Co ciekawe, wśród kryteriów przetargu brak jest wymogu zatrudniania pracowników na etetach. – Nie jest to dla nas korzystne, ale nie odejdziemy od zasady zatrudniania pracowników na umowę o pracę – mówi gość radiowej Jedynki. To ma wpływ na charakter i podejście do pracy zatrudnionych osób, oraz jakość świadczonych usług – zwraca uwagę Wojtas.

Jak podkreśla, Poczta Polska jest największym płatnikiem składek pracowniczych w Polsce, prawie 800 mln zł rocznie firma odprowadza do budżetu państwa.

Paczki – najważniejsza noga biznesowa Poczty Polskiej

W marcu tego roku Poczta Polska podpisała z PKN ORLEN umowę na odbiór przesyłek na stacjach paliw należących do koncernu. To w istotny sposób umocni pozycję poczty na rynku tego typu przesyłek.

– Dostarczanie paczek jest podstawową nogą naszego biznesu w najbliższych latach. Chcemy naszemu odbiorcy dać wybór sposobu dostarczenia przesyłki – mówi Wojtas. Jak wylicza – albo będzie to kurier, odbiór w placówce pocztowej, na stacji benzynowej lub przy pomocy urządzenia samoobsługowego.

Rynek paczek rośnie dzięki sklepom internetowym

Przy okazji zwraca uwagę, że rozwój usług dostarczania paczek wiąże się z olbrzymim wzrostem handlu internetowego. – Z jednej strony Internet uderzył w rynek listów, coraz mniej ludzi ich pisze, ale na szczęście wyrównał to w paczkach – mówi gość Polskiego Radia.

W ubiegłym roku rynek paczek biznesowych wzrósł na Poczcie Polskiej o 30 procent, a w przypadku przesyłek kurierskich, o 50 procent.

Stąd w ciągu najbliższych trzech lat PP chce znaleźć się w pierwszej trójce operatorów paczkowych.

Dlatego w ciągu najbliższych 15 lat listonosz zmieni się w doręczyciela, przede wszystkim paczek, a placówka pocztowa zamieni się w supermarket usług pocztowych – mówi gość radiowej Jedynki.

W kolejnych latach firma zamierza  wprowadzić na giełdę  Bank Pocztowy, a także samą Pocztę Polską. Gość podkreśla, że właśnie usługi bankowe oraz ubezpieczeniowe mają pełnić rolę stabilizatora biznesowego, rekompensującego zmniejszanie się rynku tradycyjnych przesyłek listowych.

Robert Lidke, jk

/