Logo Polskiego Radia
IAR
Jarosław Krawędkowski 23.06.2015

Druzgocący raport o Pendolino: to wielka porażka. PKP Intercity odpowiada – to bzdury

Eksperci z portalu NaKolei.pl opracowali miażdżący raport o polskim Pendolino. Uważają, że jeździ za wolno, wozi powietrze. A w dodatku było za drogie. PKP Intercity odpowiada – raport jest nierzetelny i nieprawdziwy.
Posłuchaj
  • Eksperci z portalu NaKolei.pl opracowali miażdżący raport o polskim Pendolino. Uważają, że jeździ za wolno, wozi powietrze. A w dodatku było za drogie. /IAR/.
  • PKP Intercity odpierają zarzuty o błędy we wprowadzaniu pociągu Pendolino. Raport w tej sprawie opracował portal NaKolei.pl. Marta Ziemska z PKP Intercity twierdzi, że Pendolino jest bardzo popularne, o czym świadczy milionowy pasażer.
  • Zdaniem Marty Ziemskiej z PKP Intercity , badania, które są podstawą raportu można łatwo podważyć. Dotyczy to szczególnie frekwencji w pociągach./IAR/.
Czytaj także

Przypomnijmy, 20 składów najszybszego polskiego pociągu od pół roku wozi pasażerów po całej Polsce.

Raport: sieć kolejowa nieprzystosowana do szybkiego pociągu

Autorzy raportu wytykają PKP Intercity oraz Polskim Liniom Kolejowym, że źle przygotowały całą inwestycję. Ich zdaniem, sieć kolejowa nie jest przystosowana do tak szybkiego pociągu.

Przejazd Warszawa-Trójmiasto niekonkurencyjny czasowo

Współautor opracowania Czesław Warsewicz uważa, że czas przejazdu jest zbyt długi, dotyczy to w szczególności trasy Warszawa - Trójmiasto. Czesław Warsewicz zaznacza, że przejazd, który na tej trasie trwa prawie trzy godziny jest niekonkurencyjny wobec podróży lotniczej, a nawet samochodowej.

Składy Pendolino mogą rozwinąć prędkość do 250 kilometrów na godzinę. Jednak najszybciej jadą 200 kilometrów na godzinę i to tylko na 80 - kilometrowym odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej.

Pendolino bez pasażerów: 60 proc. miejsc jest wolnych

Z badań frekwencji w pociągach, przeprowadzonych przez autorów raportu wynika, że tylko trasa z Warszawy do Krakowa jest należycie wykorzystywana. Pociągi na tym odcinku jeżdżą prawie pełne.

Na pozostałych relacjach średnio 60 procent miejsc jest wolnych. Zdaniem Czesława Warsewicza, wyniki raportu powinny skłonić decydentów na kolei do poprawienia całego programu.

Zdaniem autorów raportu, kolejarze powinni doprowadzić do skrócenia czasu podróży. Muszą też wprowadzić tak zwany dynamiczny system sprzedaży biletów, który przyciągnie nowych pasażerów.

PKP Intercity odpowiada na raport: nieprawdziwy i niewiarygodny

PKP Intercity odpierają zarzuty o błędy we wprowadzaniu pociągu Pendolino – twierdzi, że  w ciągu pół roku obsłużył milion pasażerów.

Marta Ziemska z PKP Intercity odpierając zarzuty o niskiej frekwencji, twierdzi, że Pendolino jest bardzo popularne. Powołuje się na wyniki sprzedaży biletów. W maju kolejarze przewieźli o 25 procent podróżnych więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na pokładach szybkich pociągów jechał już milionowy pasażer. Dwumilionowy jest spodziewany w lipcu tego roku.

Zdaniem Marty Ziemskiej, badania, które są podstawą raportu można łatwo podważyć. Twierdzi ona, że trudno do takich badań się odnieść, ponieważ ankieterzy na pewno nie byli w każdym pociągu. W związku z tym badania mogą być niewiarygodne.

PKP Intercity kupiły 20 pociągów Pendolino. Jeżdżą one na trasach z Warszawy do Krakowa, Katowic, Trójmiasta i Wrocławia. Najtańszy bilet kosztuje niespełna 50 złotych.

IAR, jk