Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 29.09.2015

Pracodawcy o absolwentach: wielu bez kompetencji i wiedzy

Aż 37 procent pracodawców wyraża niezadowolenie z kompetencji absolwentów wchodzących na rynek pracy. Tylko połowa stwierdza, że są one raczej odpowiednie - wynika z badania zrealizowanego przez Millward Brown, na zlecenie Work Service S.A.
Posłuchaj
  • Dlaczego polscy pracodawcy maja problemy z absolwentami szkół podstawowych, zawodowych i średnich, mówi w Polskim Radiu 24 Andrzej Kubisiak, szef biura prasowego Work Service S.A. /Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Problemów, na jakie wskazują przedstawiciele firm jest kilka.

Absolwent: pracownik bez kompetencji

93 proc. pracodawców stwierdziło, że osoby, które przychodzą do ich firm w poszukiwaniu pracy, nie mają praktycznych kompetencji.

Wielu absolwentów bez potrzebnej wiedzy

78 proc. przedsiębiorców podnosi kwestię braku doświadczenia zawodowego kandydatów, a na brak wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodu zwraca uwagę 63 proc. Warto w tym momencie przypomnieć, że polskiemu systemowi edukacji obowiązkowej, trwającej przecież 12 lat, zarzuca się często wtłaczanie uczniom do głów nadmiaru wiedzy książkowej. Okazuje się, że ta wiedza zdobyta w nadmiarze przez młodych ludzi, nie jest później wystarczająco przydatna w pracy.

Największy problem z praktycznymi umiejętnościami

Największy problem jest z praktycznymi umiejętnościami, czyli z przełożeniem tego, czego młodzi ludzi nauczyli się w okresie edukacji, na praktyczne realizowanie zadań w miejscu pracy - zauważa Andrzej Kubisiak, szef biura prasowego Work Service S.A.

Andrzej Kubisiak, szef  biura prasowego Work Service S.A. Andrzej Kubisiak

Ciągle istnieje rozdźwięk między ofertą szkół , a oczekiwaniami pracodawców.

Absolwenci zawodówek mają mniejsze problemy z pierwszą pracą

Zdecydowana większość przebadanych , bo aż 85% osób, posiadających obecnie pracę, deklaruje, że nie miała trudności ze znalezieniem pierwszego miejsca zatrudnienia.

61 proc. z nich twierdzi, że edukacja dała im niezbędne umiejętności, aby poradzić sobie na rynku pracy. Zwraca uwagę fakt, że najłatwiej poradziły sobie osoby z wykształceniem zawodowym, problemów nie miało aż 92 proc. respondentów.

Co więcej, osoby kończące zawodówki częściej od innych zauważają korzyści z edukacji przy poszukiwaniu pierwszej pracy. Deklaruje to 75 proc.

Absolwenci liceów mają większe problemy

W dużo mniejszym stopniu zalety zdobytego wykształcenia, zauważają w tym kontekście absolwenci szkól ogólnokształcących - 51% i podstawówek - też 51 proc.

W przypadku wykształcenia wyższego, tylko 66 proc. osób, które ukończyły studia, przyznaje, że zdobyły dzięki temu umiejętności niezbędne na rynku pracy.

̶ Popularne w ostatnich latach kierunki humanistyczne, a także ogólna edukacja na poziomie średnim, zastąpiły praktyczne umiejętności wynoszone ze szkół technicznych i zawodowych. To duży błąd systemowy, bo już teraz widzimy, że osoby kończące naukę mają problemy z wejściem na wymagający rynek pracy. -podkreśla Krzysztof Inglot , pełnomocnik zarządu Work Service S.A.

Eksperci uważają, że taki stan rzeczy wydatnie wpływa na dwudziestoprocentowy poziom bezrobocia wśród młodych ludzi i poszukiwanie przez nich pracy za granicą.

Nietrafiony profil wykształcenia

Obecną sytuację dobrze obrazują odpowiedzi na pytanie zadane badanym, mianowicie jakie trudności miał Pan / Pani ze znalezieniem pierwszego miejsca pracy?

Większość, bo aż 73,1 proc. pracowników odpowiedziało, że główna trudność wynikała z braku ofert zgodnych z ich profilem wykształcenia. Pokazuje to problem bezrobocia strukturalnego w Polsce. Tam, gdzie są ofert pracy, nie ma osób posiadających potrzebne kompetencje. Drugą przeszkodą okazywał się brak doświadczenia zawodowego. Na wcześniejszym etapie przygotowywania się do wejścia w dorosłe życie aż 61,2 proc. ankietowanych nie było w stanie zdobyć minimum kompetencji niezbędnych przy podejmowaniu zatrudnienia. Aż 28,8 proc. powiedziało , że przeszkodą w podjęciu pierwszej pracy był brak umiejętności zawodowych.

Wynika z tego, że ludziom młodym, na etapie zdobywania przez nich wiedzy w szkołach, trzeba przekazywać jak największą porcję praktycznej wiedzy i umiejętności, co uczyni z nich dobrych pracowników i   pomoże na starcie w dorosłe życie.

Dariusz Kwiatkowski