Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Wiśniewska 11.04.2016

Warszawa chce być jak Dolina Krzemowa. Startuje program Startup Hub Warsaw

Ruszyła rekrutacja do programu Startup Hub Warsaw wspierającego rozwój młodych firm i projektów technologicznych. Poszukiwane są firmy nie tylko z Polski, ale z całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, a nawet z całego świata.
Posłuchaj
  • O rekrutacji do programu wspierającego rozwój młodych firm i projektów technologicznych mówił w audycji „Wszystko o gospodarce” radiowej Jedynki: Maciej Sadowski, prezes Startup Hub Poland (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Program jest realizowany przez Fundację Startup Hub Poland na zlecenie miasta stołecznego Warszawy. Około 20 wybranych projektów otrzyma wsparcie merytoryczne. Na najlepszy projekt czeka 30 tys. złotych nagrody.

Jakie projekty można zgłaszać do programu?

Poszukiwane są te projekty, które dają jakąś przewagę technologiczną lub biznesową, wyjaśnia Maciej Sadowski, prezes Startup Hub Poland.

- Projekty np. z obszaru biotechnologii, nanoinżynierii, robotyki, cybernetyki, różnego rodzaju oprogramowania. Chodzi o projekty z jakąś unikalną przewagą, albo jest to patent, albo oryginalne, unikalne opracowanie naukowe, albo bardzo przełomowy model biznesowy, czyli coś na co nikt wcześniej nie wpadł, chociaż teoretycznie jest to bardzo oczywiste – mówi gość radiowej Jedynki.

Start-upy tworzą siłę gospodarczą

Mogą to być firmy nie tylko z Polski, ale z całego regionu. Chodzi o to, by przyciągać do nas innowacyjne projekty.

- Każdy innowacyjny projekt potrzebuje: księgowego, PR-owca, grafika, menedżera. Nagle okazuje się zatem, że te małe firmy potrafią stworzyć taką siłę gospodarczą, jak średnie przedsiębiorstwo czy nawet jakiś krajowy gigant. Mądre miasta to widzą. Te firmy, którym pomagamy w powstaniu czy rozwoju, to są nasze firmy. Brand „made in Poland” to nie znaczy, że musi to być projekt tworzony przez Polaków, tylko dzięki Polsce, w Polsce i też dla Polski. Polskę stać dziś na to, żeby nie tylko pomagać osobom, które mają polskie paszporty, ale pomagać wszystkim, którzy wybiorą Polskę, a razem z tym polskiego fiskusa, bo tutaj zapłacą podatki, tutaj stworzą miejsca pracy. Mądre kraje i mądre samorządy są zainteresowane tym, żeby jak najwięcej tych start-upów było w jednym miejscu, skoncentrowanych. To daje największą statystycznie szansę na stworzenie innowacji, która będzie się liczyć i da poważną zmianę – podkreśla ekspert.

Jak mówi Maciej Sadowski, można zaobserwować pewną specjalizację firm z danego kraju. W grach komputerowych dobre są firmy z Białorusi, Czech i Polski. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo usług internetowych, mocna jest Rumunia. Słowacy, Węgrzy i Czesi dobrzy są w programach antywirusowych, a kraje bałtyckie w handlu internetowym i oprogramowaniu dla korporacji.

Karolina Mózgowiec, awi