Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Anna Wiśniewska 07.02.2017

Wizyta Angeli Merkel w Polsce. Czas na bardziej partnerskie relacje gospodarcze z Niemcami?

Powinniśmy pielęgnować relacje gospodarcze z Niemcami, podkreślają goście "Pulsu gospodarki" w Polskim Radiu 24.
Posłuchaj
  • Puls gospodarki cz. 1 – gośćmi w Polskim Radiu 24 byli: Andrzej Kensbok, ekspert Fundacji Republikańskiej, Maciej Grelowski z Business Center Club i Marcin Czaplicki, ekonomista banku PKO BP (Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • Puls gospodarki cz. 2 – gośćmi w Polskim Radiu 24 byli: Andrzej Kensbok, ekspert Fundacji Republikańskiej, Maciej Grelowski z Business Center Club i Marcin Czaplicki, ekonomista banku PKO BP (Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Wartość polskiego eksportu za naszą zachodnią granicę wyniosła od stycznia do listopada 2016 roku 46 mld euro, a niemieckie firmy zainwestowały u nas już blisko 30 mld euro. Jednocześnie Polska jest 7. najważniejszym partnerem handlowym Niemiec.

To najwyższy czas zatem, aby zacząć przebudowywać relacje gospodarcze między obu krajami w kierunku bardziej partnerskim, mówi Andrzej Kensbok, ekspert Fundacji Republikańskiej.

Andrzej Kensbok Czas zacząć zmieniać nasze relacje w kierunku, w którym obie strony najlepiej wykorzystują swoje przewago konkurencyjne.

- W kierunku, w którym obie strony najlepiej wykorzystują swoje przewago konkurencyjne. Po stronie polskiej są to koszty produkcji, wykształcona, ale relatywnie mniej droga kadra produkcyjna. Po stronie niemieckiej jest to tani kapitał i myśl technologiczna. Z tych dwóch przewag konkurencyjnych należałoby budować przewagę konkurencyjną globalną, która pozwoli niemieckim firmom kontynuować swoją ekspansję eksportową i dynamikę eksportu, a polskim firmom absorbować know-how i ten kapitał, kształcić kadry, rozwijać technologie, kooperację, współpracę z niemieckimi firmami na terenie Polski i w ten sposób budować gospodarkę być może już nie tylko zależną, ale współzależna, a może partnerską w stosunku do gospodarki niemieckiej – uważa Andrzej Kensbok.


Posłuchaj
00:40 [i] 7.02 z PG o relacjach pol-niem - Kensbok.mp3 Andrzej Kensbok: z tych dwóch przewag konkurencyjnych należałoby budować przewagę konkurencyjną globalną

 

Z tą opinią zgadza się Maciej Grelowski z Business Center Club. Jednocześnie gość Polskiego Radia 24 zauważa, że ewentualne pogorszenie polsko-niemieckich relacji gospodarczych, bardziej zaszkodziłoby naszemu krajowi.

Maciej Grelowski W gospodarce grzeczności nie ma, są interesy.

- Historia tak się ułożyła przez te dwadzieścia kilka lat, że staliśmy się wzajemnie potrzebni. Nie ma powodu, aby mówić tutaj, że jesteśmy wykorzystywani, albo że my korzystamy z jakiejś grzeczności. W gospodarce grzeczności nie ma, są interesy. To jest prawda obiektywna, która chyba dotarła do liderów obu stron. Sądzę, że zgrzyty gospodarcze na linii Polska – Niemcy z pewnością boleśnie odczułby nasz kraj, choćby ze względu na swoje rozmiary, niż Niemcy, które jednak tym się szczycą wśród innych krajów europejskich, że mają zrównoważony eksport – mówi Maciej Grelowski.


Posłuchaj
00:37 [i] 7.02 z PG o relacjach pol-niem - Grelowski.mp3 Maciej Grelowski: historia tak się ułożyła przez te dwadzieścia kilka lat, że staliśmy się wzajemnie potrzebni

 

Z kolei Marcin Czaplicki, ekonomista banku PKO BP, dodaje, że eksport do RFN, jak także obecność niemieckiego kapitału nad Wisłą pomaga nam nie tylko dziś w rozwoju gospodarczym, ale w przyszłości może się przysłużyć także temu, abyśmy zrównali się w poziomie rozwoju gospodarczego z naszym zachodnim sąsiadem.

Marcin Czaplicki Wszystko zależy od tego, czy potrafimy się uczyć, czy potrafimy czerpać korzyści z tego, co nam inni przynoszą.

- Wszystko zależy od tego, czy potrafimy się uczyć, czy potrafimy czerpać korzyści z tego, co nam inni przynoszą. Przyszłościowo ważne jest po pierwsze, ile pracownicy mogą się nauczyć, żeby zakładać swoje własne firmy w oparciu o wyuczoną technologię lub nową technologię. Druga kwestia to, jak możemy procesy organizacyjne czy całą organizacje przedsiębiorstw przenosić na polski rynek. Trzecia kwestia to, jak możemy wykorzystywać powiązania, zarówno z firmami, które w Polsce bardzo silnie działają, kooperują, jak i działania wynikające z dużej liczby Polaków także w Niemczech. Bo jest bardzo wiele firm polskich, które coraz mocniej rozwijają swój eksport, doskonałym przykładem jest tutaj branża meblarska. Warto z tego korzystać i wtedy na pewno obopólna będzie korzyść, zarówno dla gospodarki niemieckiej, jak i dla gospodarki polskiej – uważa Marcin Czaplicki.


Posłuchaj
00:44 [i] 7.02 z PG o relacjach pol-niem - Czaplicki.mp3 Marcin Czaplicki: ważne jest po pierwsze, ile pracownicy mogą się nauczyć, żeby zakładać swoje własne firmy w oparciu o wyuczoną technologię lub nową technologię

 

Do Niemiec trafia prawie 30 procent wszystkiego, co eksportujemy. To tyle samo, ile wynosi łączny udział w naszym eksporcie pięciu kolejnych naszych partnerów handlowych.

Błażej Prośniewski, awi