Logo Polskiego Radia
wnp.pl
Jarosław Krawędkowski 05.03.2017

Przed rynkiem eko-żywności wiele tłustych lat

- Największym wyzwaniem dla naszej firmy i całego sektora żywności ekologicznej jest dotarcie do konsumentów, budowanie świadomości społecznej, edukowanie na temat właściwości eko-żywności i uświadamianie w jaki sposób odróżnić ją od produktów konwencjonalnych, mówi Zbigniew Kozłowski, wiceprezes zarządu spółki Symbio, producenta i dystrybutora żywności ekologicznej.

 - Do tego niezbędne są kampanie społeczne i edukacyjne. Na szczęście branża potrafi się integrować, jesteśmy w trakcie rejestrowania Polskiej Izby Żywności Ekologicznej - mówi w rozmowie z serwisem www.portalspozywczy.pl Zbigniew Kozłowski.

Wartość rynku żywności ekologicznej na świecie sięga 81,6 mld USD, w Polsce dokładnie tej wartości nie oszacowano, jednak według ekspertów jest to ok. 330 mln USD. - Udział żywności ekologicznej w całym rynku żywności w Polsce stanowi zaledwie 0,3 proc., podczas gdy w najbardziej rozwiniętych krajach Europy takich jak np. Austria sięga 6,5 proc. w Szwajcarii, 7,7 proc, a w Danii nawet 8,4 proc. Mamy więc jeszcze sporo do zrobienia – mówi wiceprezes Symbio.

Jego zdaniem potrzeba jeszcze sporo czasu, by spopularyzować żywność ekologiczną w naszym kraju. - Certyfikowana żywność ekologiczna nie jest chwilowym trendem czy modą, to jest coś długofalowego, coś co warto spożywać zawsze, na co dzień. Część odbiorców traktuje eko-żywność jak coś egzotycznego np. superfoods, jednak jest to normalne jedzenie. Różni się od żywności konwencjonalnej tym, że do jej produkcji nie stosuje się pestycydów, herbicydów, sztucznych środków ochrony roślin oraz nie jest modyfikowana genetycznie – wylicza Zbigniew Kozłowski.

I dodaje, że jego zdaniem nawyki żywieniowe Polaków cały czas się zmieniają. – Chcemy jeść coraz lepiej i zdrowiej żyć, dlatego jestem przekonany, że rynek żywności ekologicznej przez kolejne lata będzie notował dynamiczne wzrosty – mówi Zbigniew Kozłowski.

Polskie społeczeństwo ma coraz większą świadomość dotyczącą certyfikowanej żywności ekologicznej. - Jednak widzimy potrzebę ciągłej edukacji dotyczącej rozpoznawania na sklepowych pólkach produktów z certyfikatem. Na szczęście sieci handlowe i sklepy detaliczne  szybko odrabiają lekcje i w sklepach pojawiają się kolejne i coraz szersze, specjalne półki z dobrze oznaczoną żywnością ekologiczną. Staramy się edukować społeczeństwo czym jest żywność ekologiczna, jak ją rozróżnić w gąszczu tradycyjnych produktów, dlaczego jest ona droższa niż konwencjonalne produkty i że warto za nią zapłacić więcej – wylicza Zbigniew Kozłowski.

Produkty Symbio są dostępne zarówno w sieciach handlowych jak i w sklepach specjalistycznych. - Sieci handlowe są bardzo dobrym partnerem biznesowym, choć bardzo wymagającym i trzeba umieć z nimi współpracować – dodaje wiceprezes Symbio

Symbio, to notowany na NewConnect, producent i dystrybutor żywności ekologicznej oraz mrożonych półproduktów, działający na rynku od 1998 r.

MB