Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Adam Kaliński 11.12.2017

Cena powinna być czytelna, widoczna i jednoznaczna, zawsze brutto. UOKiK przypomina nasze prawa

Większość sprzedawców poprawnie informuje o tym, ile kosztują ich produkty – poinformował Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zdarzają się jednak nieprawidłowości.

Z tegorocznej kontroli Inspekcji Handlowej przeprowadzonej na zlecenie UOKiK wynika, że np. kwestionowano ceny jednostkowe za litr czy kilogram lub to, że konsument w ogóle nie był informowany o tym, ile kosztuje towar.

Mniej na półce, więcej w kasie

Zdarzało się również, że te same produkty umieszczone w różnych miejscach sklepu miały inne ceny. Jedynie kilkadziesiąt partii kosztowało mniej na półce, a więcej w kasie.

Inspektorzy skontrolowali prawie 64 tys. partii produktów, kwestionując 4 tys.  z nich (6,4 proc.). Można więc stwierdzić, że nieprawidłowości jest niewiele.

Za brak ceny może być wysoka kara

Urząd przypomina, że klient musi wiedzieć za ile kupuje, a cena
powinna być czytelna, widoczna i jednoznaczna, zawsze brutto, czyli z podatkiem.

Przepisy nie wymagają, by cena znajdowała się na każdym towarze, ale powinniśmy ją znaleźć na wywieszce, w sklepie, w kiosku, na poczcie – lub w cenniku. Jeśli cena jest niższa na półce niż w kasie, mamy prawo kupić po niższej cenie.

Sprawdzać też powinniśmy oraz porównywać ceny jednostkowe, czyli za litr, kilogram, metr. Maksymalna kara za brak ceny wynosi do 20 tys. zł.

Akkal, NRG, UOKiK