Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Adam Kaliński 10.05.2018

EFL: zachęty do zakupu aut elektrycznych zbyt słabe

Przy obecnym kształcie ustawy i cenie auta elektrycznego, koszt jego zakupu i użytkowania jest wyższy o 45 proc. od pojazdu spalinowego - obliczyli eksperci Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL).

W podjęciu decyzji o zakupie firmowego pojazdu elektrycznego większe znaczenie niż argumenty ekologiczne ma kryterium opłacalności ekonomicznej. Jednak wysoka cena, obok ograniczonej infrastruktury, pozostaje największą barierą. Z wyliczenia EFL wynika, że koszt użytkowania auta elektrycznego przez 3 lata jest aż o 45 proc. wyższy niż w przypadku pojazdu z silnikiem spalinowym.

Oznacza to, że zachęty wynikające z przyjętej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, m.in. zniesienie akcyzy i zwiększenie odpisów amortyzacyjnych, mogą nie przekonać wielu przedsiębiorców do rozwoju elektromobilnej floty.

Duży dystans przedsiębiorców do aut na prąd

- Wizja miliona aut elektrycznych (EV) jeżdżących po polskich drogach już w 2025 roku, jest bardzo ambitna i bez rozbudowanego systemu zachęt, może okazać się skazana na porażkę. Tym bardziej, jeśli elektromobilnością nie zaciekawimy przedsiębiorców, którzy w Polsce odpowiadają średnio za 2/3 rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych. A jak wynika z badania zrealizowanego przez Carefleet, sektor MŚP z dużym dystansem podchodzi do samochodów z napędami alternatywnymi. Aż 9 na 10 ankietowanych deklaruje, że nie zamierza nabyć tego typu pojazdów w najbliższym czasie - zwraca uwagę Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Ustawa to za mało

Przyjęta w lutym ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nie stwarza optymalnych warunków do zdynamizowania rynku oraz wykreowania popytu na samochody elektryczne. Wprowadza ona m.in. zniesienie akcyzy na auta elektryczne i hybrydy plug-in, zwiększenie odpisów amortyzacyjnych dot. EV dla firm oraz zwolnienie EV z opłat za parkowanie. Zdaniem ekspertów - to jednak za mało.

EFL, ak, NRG