Logo Polskiego Radia
PAP
Adam Kaliński 21.08.2020

Polacy znowu na zakupach. Do łask wracają tradycyjne sklepy, traci e-handel

Sprzedaż detaliczna stopniowo się odbudowuje, wracając na ścieżkę wzrostu. Skala powrotu do zakupów w lipcu była znacznie powyżej oczekiwań - komentuje najnowsze dane GUS Ministerstwo Rozwoju.

W ocenie resortu rozwoju - pozytywną informacją są wyniki w grupie "pojazdy samochodowe, motocykle, części".

- W sierpniu spodziewamy się utrzymania trendu i wzrostu sprzedaży detalicznej na podobnym poziomie co w lipcu - dodano

Według danych GUS, sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) w lipcu 2020 r. zwiększyła się o 3,0 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Wobec poziomu z czerwca br. była jednocześnie wyższa o 6,5 proc. Wyniki kolejny miesiąc wskazują na dalszą stopniową odbudowę sprzedaży i pierwszy od początku pandemii wzrost. W okresie styczeń-lipiec spadek sprzedaży wyniósł 3,9 proc. w ujęciu rocznym.

handel free 1200.jpg
Gospodarka odzyskuje oddech: rośnie handel, produkcja i ilość budowanych mieszkań

Największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) zaobserwowano w przedsiębiorstwach sprzedających "meble, rtv, agd" (o 15,8 proc.). Sprzedaż wzrosła także w grupach: "tekstylia, odzież, obuwie" (o 5,3 proc.); "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (o 2,3 proc.) oraz "pojazdy samochodowe, motocykle, części" (o 0,7 proc.).

Natomiast spadek wykazały jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 2,8 proc.), żywnością, napojami alkoholowymi i wyrobami tytoniowymi (o 1,0 proc.), jak również podmioty zaklasyfikowane do grupy "pozostałe" (o 1,4 proc.). Sprzedaż farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego utrzymała się na niezmienionym poziomie.

sklep maseczka shutterstock_1666720927 1200.jpg
Eurostat: rośnie sprzedaż detaliczna w Polsce

Zwiększeniu aktywności w sprzedaży stacjonarnej towarzyszył spadek sprzedaży detalicznej przez internet. W porównaniu z poprzednim miesiącem, wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących spadła o 10,3 proc. Udział tej sprzedaży spadł z 7,7 proc. w czerwcu br. do 6,5 proc. w lipcu br.

Spadek udziału sprzedaży przez internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (odpowiednio z 21,8 proc. do 19,4 proc.), a także podmioty z grup "tekstylia, odzież, obuwie" (z 19,5 proc. do 16,8 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (z 14,1 proc. do 11,1 proc.).

PAP, PR24, akg