Logo Polskiego Radia
PAP
Sławomir Dolecki 28.10.2021

Seniorzy w wirtualnym świecie finansów. Raport: produkty cyfrowe sprawiają wielu osobom 60+ sporo problemów

91 proc. seniorów "cyfrowych" korzysta z usług instytucji finansowych realizowanych online - wynika z raportu "Cyfrowe Usługi Finansowe a Seniorzy". Z badania wynika także, iż wielu konsumentów 60+ obawia się korzystać lub nie radzi sobie z obsługą aplikacji i serwisów. Liczba seniorów "niecyfrowych", nieufnych wobec internetu, to 6 mln osób.

Według Głównego Urzędu Statystycznego w roku 2019 liczba Polaków wynosiła 38,38 mln, z czego osoby w wieku 60 lat i więcej stanowiły 25,3 proc., zaś w roku 2050 odsetek osób w wieku 60 lat i więcej stanowić będzie 40,4 proc.

shutterstock_ seniorka staruszka babcia telefon free 1200 .jpg
Zmniejsza się zadłużenie emerytów. Ekspert: należy spodziewać się dalszej poprawy ich sytuacji finansowej

- Jest to grupa ze stabilnymi przychodami z tytułu emerytur i nierzadko znaczącymi oszczędnościami - zwracają uwagę autorzy raportu "Cyfrowe Usługi Finansowe a Seniorzy".

Sygnowały go SeniorHub.Instytut Polityki Senioralnej, CFA Society Polska oraz Warszawski Instytut Bankowości i Izba Zarządzająca Funduszami i Aktywami.

Dostrzegają zalety aplikacji czy serwisów

Z badania wynika, że wielu konsumentów 60+ obawia się korzystać lub nie radzi sobie z obsługą aplikacji i serwisów.

"Liczba seniorów wciąż 'niecyfrowych', nieufnych wobec internetu, to 6 mln osób" - podkreślono w raporcie.

Zdaniem jego autorów spośród seniorów wciąż "niecyfrowych", wielu można przekonać do wejścia w cyfrowy świat poprzez edukację - przede wszystkim unaocznienie realnych benefitów, jakie przynieść może korzystanie z sieci w różnych obszarach.

Badania pokazały, że 87 proc. respondentów 60+, zarówno "cyfrowych", jak i "niecyfrowych", korzysta z usług instytucji finansowych. Z tego 62 proc. korzysta z usług więcej niż jednej instytucji finansowej. Sytuacja, w której osoby starsze nie dysponowały kontem, czy nie zawierały umów kredytowych, dotyczy już niemal wyłącznie osób sędziwych.

Raport pokazał też, że 91 proc. seniorów "cyfrowych" korzysta z usług instytucji finansowych realizowanych online, natomiast 9 proc. - z różnych przyczyn - wciąż z nich nie korzysta, choć użytkuje narzędzia internetowe.

"Wskazuje to na bardzo wysoki stopień oswojenia z cyfrowymi produktami finansowymi - osoby zapoznane z internetem dostrzegają zalety aplikacji czy serwisów" - wyjaśniono.

Mniejsza kontrola wydatkowania środków

Z badania wynika, że wśród seniorów "cyfrowych" aż 90 proc. sprawdza elektronicznie swoje saldo na rachunku rozliczeniowym, a 86 proc. dokonuje przelewów online. Lokaty drogą elektroniczną zakłada 48 proc. seniorów cyfrowych, a kilkanaście procent zaciąga tą drogą kredyty czy inwestuje z wykorzystaniem rachunku maklerskiego.

Wśród seniorów bez kompetencji cyfrowych 32 proc. sprawdza swoje saldo na rachunku w oddziale banku, co wskazuje, że osoby te mają znacznie mniejszą kontrolę nad swoimi środkami finansowymi.

"Uzależnione od kanałów tradycyjnych, wymagających wypraw do punktów obsługi klienta czy przynajmniej korzystania z infolinii, powoduje mniejszą aktywność w zakresie kontroli wydatkowania własnych środków i podejmowania działań w zakresie inwestycji" - napisali analitycy.

Zaznaczyli że wbrew potocznej opinii seniorzy "cyfrowi" nie mają też większych obaw przed dokonywaniem płatności elektronicznych za pomocą kart płatniczych. Seniorzy używają również komputera i smartfona do zaciągania kredytów czy zarządzania inwestycjami, choć w takich wypadkach chętnie również odwiedzają punkty obsługi klienta czy korzystają z infolinii.

Obawy wynikają z przekonań i wyobrażeń

"Produkty cyfrowe, projektowane z myślą o młodszym użytkowniku, sprawiają wielu osobom 60+ sporo problemów. 33 proc. osób 60+ uważa, że cyfrowa oferta instytucji finansowych jest odpowiednio dopasowana do ich potrzeb; 42 proc. seniorów ma neutralne zdanie na temat tej oferty" - czytamy w raporcie.

Z badań wynika, że brak korzystania przez seniorów z cyfrowych usług finansowych wynika zdecydowanie bardziej z przekonań i wyobrażeń o tego typu usługach wśród badanych, niż z ich realnych osobistych negatywnych doświadczeń.

W ocenie 53 proc. seniorów "niecyfrowych", cyfrowe usługi finansowe są trudne w stosowaniu i czasochłonne. Zdaniem 57 proc. korzystanie z cyfrowych usług finansowych nie przyniesie korzyści.

PR24.pl, PAP, DoS