Logo Polskiego Radia
IAR
Sylwia Mróz 13.06.2011

Będą zachęcać firmy do płacenia abonamentu rtv

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz organizacje przedsiębiorców, podpisały porozumienie dotyczące popularyzacji opłat abonamentowych.
Od lewej: szef Stowarzyszenia Agro Biznes Klub Maciej Paradowski, dyr. gen. Lewiatan Lech Pilawski, przew. KRRiT Jan Dworak, prezes BCC Marek Goliszewski, sekretarz generalny KIG Marek Kłoczko, prezes Związku Rzemiosła Polskiego Jerzy Bartnik oraz członek KRRiT Sławomir Rogowski podczas spotkania, na którym podpisano porozumienie KRRiTV z organizacOd lewej: szef Stowarzyszenia Agro Biznes Klub Maciej Paradowski, dyr. gen. Lewiatan Lech Pilawski, przew. KRRiT Jan Dworak, prezes BCC Marek Goliszewski, sekretarz generalny KIG Marek Kłoczko, prezes Związku Rzemiosła Polskiego Jerzy Bartnik oraz członek KRRiT Sławomir Rogowski podczas spotkania, na którym podpisano porozumienie KRRiTV z organizac(fot. PAP/Tomasz Gzell)
Posłuchaj
  • Jan Dworak, przewodniczący KRRiT: bardzo mało przedsiębiorców płaci abonament
  • Sławomir Rogowski, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji: jest się o co bić
Czytaj także

Do porozumienia przystąpiły Business Centre Club, Stowarzyszenie Agro Biznes Klub, Krajowa Izba Gospodarcza, Związek Rzemiosła Polskiego i Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Organizacje pracodawców zadeklarowały, że będą zachęcać swoich członków i pracowników do rejestracji posiadanych odbiorników rtv i do terminowego płacenia abonamentu.

Etyka w biznesie

KRRiT chce namawiać przedsiębiorców, aby płacenie abonamentu traktowali jako etyczne działanie w biznesie. Krajowa Rada przypomina, że pieniądze z abonamentu przeznaczane są na wzbogacanie kultury Polaków poprzez tworzenie m.in. audycji dla dzieci i młodzieży, spektakli Teatru Telewizji, seriali fabularnych, filmów historycznych czy dokumentalnych, audycji edukacyjnych i słuchowisk radiowych. KRRiT zadeklarowała w porozumieniu, że wzmocni w spółkach publicznej radiofonii i telewizji promowanie tworzenia i rozpowszechniania programów gospodarczych i ekonomicznych.

Porozumienie jest początkiem współpracy z przedsiębiorcami w ramach działań Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji związanych z poprawą ściągalności abonamentu radiowo-telewizyjnego. Członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Sławomir Rogowski tłumaczy, że zadłużenie z tytułu opłat abonamentowych sięga obecnie 1, 8 mld zł. Wyjaśnia, że w 2003 roku wpływy abonamentowe wyniosły 906 mln zł, a prognoza na rok 2012 to zaledwie 400 mln złotych. Jego zdaniem dalszy spadek ściągalności opłat abonemantowych w konsekwencji może doprowadzić do upadku mediów publicznych.

Według KRRiT duży udział w prawie dwumiliardowym długu mają przedsiębiorcy, których w Polsce jest około 3,9 mln. Większość z nich jest zobowiązania do opłacania abonamentu za każdy posiadany telewizor lub odbiornik radiowy. Robi to jednak zaledwie 168 tys. firm. W ubiegłym roku dało to kwotę 57 mln złotych, co stanowi jedynie 10 procent sumy uzyskanej z tytułu abonamentu w całym roku.

IAR, sm