Logo Polskiego Radia
Jedynka
Marlena Borawska 20.05.2011

Coraz więcej Polaków słucha Polskiego Radia (wideo)

Dr Stanisław Jędrzejewski (szef Rady Nadzorczej Polskiego Radia): Z badań słuchalności wynika, że duże stacje komercyjne odnotowują spadek słuchalności, natomiast słuchaczy przybywa programom Polskiego Radia - zwłaszcza Jedynce i Trójce.
Dr Stanisław Jędrzejewski w studiu JedynkiDr Stanisław Jędrzejewski w studiu Jedynki fot. W.Kusiński/PR

W opinii dr Stanisława Jędrzejewskiego, medioznawcy i socjologa, Polskie Radio wzrost słuchalności zawdzięcza bardzo bogatej ofercie programowej. - Myślę, że jest ona coraz lepsza, coraz bogatsza, wielostronna i o wiele szersza niż w przypadku stacji komercyjnych. To jest optymistyczny sygnał, gdyż oznacza, że może być jeszcze lepiej – stwierdził szef Rady Nadzorczej.

Zdaniem dr Jędrzejewskiego Polacy nie chcą już słuchać muzyki przerywanej krótkimi serwisami informacyjnymi i konkursami przez 24 godziny na dobę. - Zwłaszcza w niektórych porach dnia, a rano przede wszystkim, ludzie szukają słowa, które jest rzadsze. Amerykanie mówią, że słuchacze rano chcą się dowiedzieć, czy ten świat, który był, kiedy zasypiali, nadal istnieje – tłumaczył medioznawca.

Polskie Radio odpowiada na potrzeby swoich słuchaczy i każdego dnia dostarcza im informacji, których oczekują. - My oferujemy tego słowa więcej niż inni, zwłaszcza Jedynka i Trójka – dodał Jędrzejewski.

Jednak jak podkreślił gość "Sygnałów Dnia", aby nadal móc to robić, Radio potrzebuje wpływów z abonamentu, które w ostatnich latach znacznie spadły. W zeszłym roku otrzymało z abonamentu 126 milionów złotych. Zgodnie z tegorocznym planem na radiowe konta powinno wpłynąć sześć milionów mniej.

Problem z abonamentem, jak tłumaczył Stanisław Jędrzejewski, ma nie tylko Polska. - Nie jesteśmy wyjątkiem. W Europie wiele krajów przeżywa problemy z finansowaniem mediów publiczny – stwierdził. Przy czym, jak zauważył tam, gdzie sankcje za niepłacenie abonamentu są dotkliwsze, ściągalność jest większa.

Jak poinformował szef Rady Nadzorczej w okolicach 20 czerwca najprawdopodobniej poznamy skład nowego zarządu Polskiego Radia. - Ta firma potrzebuje trwałego, kompetentnego, dobrego zarządu – stwierdził Jędrzejewski.

Wczoraj Rada Nadzorcza postanowiła, że nowy zarząd będzie trzyosobowy. Polskie Radio to duża firma, zatrudniająca ponad tysiąc trzysta osób. W związku z tym, jedna osoba nie byłaby w stanie nią zarządzać. - Dwuosobowy zarząd byłby mało wydajny, więc optymalny wydawał nam się zarząd trzyosobowy – poinformował Jędrzejewski.

Rada Nadzorcza rozpisała konkurs na skład zarządu. Zgłaszać można się od 20 maja do 1 czerwca. Konkurs podzielony został na trzy części. Pierwszy etap to formalności. W drugim Rada Nadzorcza dokona oceny merytorycznej zgłoszeń. - W trzecim, który będzie miał miejsce 14 i 16 czerwca, odbędą się przesłuchania tych osób, które dostaną się do tego etapu – tłumaczył Stanisław Jędrzejewski. Dodał, że liczba osób zakwalifikowanych do trzeciego etapu nie może być większa niż 15.

Jak tłumaczył szef Rady Nadzorczej, ważne, aby kandydaci do zarządu Polskiego Radia posiadali doświadczenie w pracy na stanowisku kierowniczym. Dobrze byłoby, gdyby związani byli z mediami. - Ale nie jest to warunek konieczny – konkludował dr Stanisław Jędrzejewski, szef Rady Nadzorczej Polskiego Radia.

Pełny tekst rozmowy

Rozmawiali Krzysztof Grzesiowski i Wiesław Molak

(mb)

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy wybrać "Dr Stanisław Jędrzejewski" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie. Tam również nagranie wideo rozmowy.

"Sygnałów Dnia" można słuchać w dni powszednie od godz. 6:00.

"Sygnały Dnia" na antenie TVP HD codziennie (oprócz niedziel) dwukrotnie: o godz. 7.15 i o 8.15.

Przebieg rozmów można też śledzić na naszej stronie. Wystarczy kliknąć boks Sygnały Dnia Transmisja wideo w prawym górnym rogu strony.