Logo Polskiego Radia
IAR
Katarzyna Karaś 14.01.2011

Polskie Radio jest w czołówce

Medioznawca profesor Stanisław Jędrzejewski ocenił, że Polskie Radio jest jednym z wiodących nadawców internetowych.
Polskie Radio jest w czołówce

Stanisław Jędrzejewski podkreślił, że radio czeka nieuchronna cyfryzacja. Ekspert zwrócił uwagę, że przejście na technikę cyfrową zlikwiduje problem ograniczonego widma częstotliwości, otwierając przed nadawcami nowe możliwości usług on-line.

- Polskie Radio, uruchamiając kilkadziesiąt programów internetowych, cały bukiet programów internetowych, słownych i muzycznych, jest w czołówce Europejskiej - twierdzi profesor Jędrzejewski.

Abonament wciąż najważniejszy

Były członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, który był gościem Sygnałów Dnia, zwrócił uwagę, że abonament wciaż jest najważniejszym źródłem utrzymywania mediów publicznych w Europie. - Dzieje się tak mimo bardzo silnej konkurencji i sprzeciwów przedstawicieli mediów prywatnych - podkreśla.

Jak tłumaczy Jędrzejewski, średnio abonament stanowi 60 procent dochodów mediów publicznych w krajach europejskich. Trzy kraje - Portugalia, Belgia i Holandia - zastąpiły abonament subsydiami rządowymi. Jednak Portugalia nie zrezygnowała z niewielkiej opłaty audiowizualnej, która obowiązuje wszystkich.

Medioznawca podkreślił, że w Polsce największym problemem przy ściąganiu abonamentu nie są wcale odbiorcy indywidualni. Najtrudniej walczyć z tymi, którzy w ogóle nie zarejestrowali swych odbiorników. Zdaniem Stanisława Jędrzejewskiego chodzi przede wszystkim o firmy.

Gość Polskiego Radia zwrócił uwagę, że Unia Europejska dąży do tego, by doprowadzić do zwykłej konkurencji między mediami publicznymi i prywatnymi w krajach członkowskich. Zdaniem Stanisława Jędrzejewskiego mimo sprzeciwu Europejskiej Unii Nadawców można się spodziewać, że prędzej czy później do tego dojdzie.

Konferencja w BUW-ie

O przyszłości mediów publicznych w Polsce dyskutowali dzisiaj eksperci, dziennikarze, naukowcy i szefowie mediów publicznych i prywatnych. Jednym z tematów konferencji była też sprawa finansowania mediów. Ogólnopolską konferencję na Uniwersytecie Warszawskim zorganizował Związek Pracodawców Mediów Publicznych oraz Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Telewizja Polska, Polskie Radio i Radio Dla Ciebie.

kk