Logo Polskiego Radia
IAR
Martin Ruszkiewicz 24.04.2012

Rewitalizacja uratuje polską kolej? Unia pomoże

Komisja Europejska zgodziła się na możliwość finansowania rewitalizacji polskich kolei z unijnych pieniędzy.
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR
  • Karol Trammer z dwumiesięcznika "Z Biegiem Szyn"
  • Karol Trammer uważa, że unijne pieniądze powinny być przeznaczone na rewitalizację linii lokalnych w regionach
Czytaj także

Zobacz galerię DZIEŃ NA ZDJĘCIACH >>>

Polskie Linie Kolejowe przygotowały 9 projektów. Są to między innymi prace na odcinkach z Koluszek do Częstochowy i na odcinku Toruń - Bydgoszcz. Jak mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, na rewitalizacji szybko skorzystają pasażerowie.

- Dla pasażera jest to znacznie lepszy pomysł, niż inwestycje, które bardzo często trwają dziesięć lat. Tak było na przykład z modernizacją linii Warszawa - Gdynia. Z kolei rewitalizacje trwają maksymalnie 2 lata. Po takim czasie prędkość pociągów może się zwiększyć na przykład z 30 do 110 kilometrów na godzinę - mówi ekspert.

Z decyzji Komisji Europejskiej jest także zadowolony Karol Trammer z dwumiesięcznika "Z Biegiem Szyn". Uważa on, że unijne pieniądze powinny być przeznaczone na rewitalizację linii lokalnych, w regionach, gdzie kolej może wygrywać konkurencję z innymi przewoźnikami. Jako przykład wymienia trasę z Białegostoku do Olsztyna. - Rewitalizacja mogłaby doprowadzić do zdecydowanej poprawy komunikacji między tymi miastami - dodaje.

Pieniądze na rewitalizację polskich kolei pochodzą z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Wartość opracowanych przez Polskie Linie Kolejowe projektów to 2,4 mld złotych.

mr