Logo Polskiego Radia
IAR
Katarzyna Karaś 04.07.2012

Biuro turystyczne bankrutuje. Jak walczyć o pieniądze?

Jak wynika z doświadczeń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wypłata odszkodowań klientom bankrutującego biura podróży zwykle trwa do roku.
Biuro turystyczne bankrutuje. Jak walczyć o pieniądze?Glow Images/East News

Jednak nie zawsze turysta dostaje tyle ile zapłacił, lub na ile wycenia szkody.
Rzeczniczka UOKiK-u klientom biura Sky Club, które ogłosiło upadłość, radzi kontakt z mazowieckim Urzędem Marszałkowskim. - Każde biuro podróży, by rozpocząć działalność gospodarczą musi posiadać zabezpieczenia finansowe - to mogą być ubezpieczenia, to mogą być gwarancje bankowe. Marszałek województwa każdorazowo wydając decyzję, o tym, że biuro podróży może działać w Polsce sprawdza wszelkie zabezpieczenia finansowe - wyjaśnia Małgorzata Cieloch.
W pierwszej kolejności gwarancje upadającego biura zostaną wykorzystane na sprowadzenie turystów zza granicy. Pozostałe po sprowadzeniu turystów pieniądze Urząd Marszałkowski podzieli wśród klientów, którzy na przykład zapłacili za wycieczkę, na którą nie zdążyli wyjechać.

- Kiedy upada biuro podróży mamy do czynienia z tymi wszystkimi procedurami, które są związane z upadłością przedsiębiorcy. Inną rzeczą jest budżet, którym dysponuje marszałek województwa. On zaspokaja tylko te roszczenia, które są związane z konsumentami, którzy są gdzieś na miejscu i ich powrotem oraz sytuacją, w której konsument jeszcze nie wyjechał, a już zapłacił za wycieczkę - mówi rzeczniczka.
Czytaj więcej na temat upadku biura Sky Club >>>

Dodatkowe roszczenia klientów będą zaspokajane na drodze sądowej. Po ogłoszeniu upadłości biura pieniądze na ten cel będą pochodziły z masy upadłościowej. Eksperci UOKiK-u podkreślają jednak, że kwestie odszkodowań, zwrotu kosztów i terminów określane są indywidualnie w umowach podpisanych przez klientów biura podróży.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
IAR, kk