Logo Polskiego Radia
PAP
Anna Borys 19.11.2012

Chińczycy odkryli zakupy on-line

Chiny są najszybciej rozwijającym się na świecie rynkiem handlu internetowego. W ostatnich dwóch latach e-sprzedaż rosła w Chinach w tempie 100 proc. rocznie.
Chińczycy odkryli zakupy on-lineGlow Images/East News

W tym roku wartość transakcji na tym rynku ma wynieść 107,5 mld dol., a liczba kupujących 220 mln.

Chińczycy zajmują pierwsze miejsce na świecie pod względem liczby użytkowników portali handlowych. Według danych amerykańskiej firmy konsultingowej e-Marketer na drugim miejscu są Stany Zjednoczone (150 mln), a na trzecim Japonia (53 mln).
Według oficjalnych danych rocznika chińskiego Urzędu Statystycznego w 2011 r. wartość transakcji internetowych osiągnęła 55 mld 370 mln dol. i w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosła o 103,7 proc. Szacunkowe badania największego międzynarodowego portalu handlowego Alibaba wskazują, że w br. wartość e-handlu wzrośnie o 94,1 proc., a więc Chiny wyprzedzą Japonię i zajmą trzecie miejsce w świecie pod względem wartości rynku e-commerce, za Unią Europejską (263 mld dol.) i USA (202 mld dol.).
Z badań Alibaby wynika również, że Chińczycy dużo częściej korzystają ze sklepów internetowych niż mieszkańcy innych krajów. W porównaniu z konsumentami Unii Europejskiej cztery razy częściej i pięciokrotnie częściej niż w USA. Analitycy przewidują, że w 2016 r. liczba stałych użytkowników e-sklepów (co najmniej dwa zakupy w roku) mających powyżej 14 lat osiągnie 423 mln.
W ostatnich dwóch latach nastąpiła też duża koncentracja portali handlowych. Według japońskiej firmy iResearch, specjalizującej się w badaniach rynku internetowego, na 300 działających portali tylko 78 odnotowało wzrost liczby użytkowników. Na czele znajduje się pięć gigantów handlu sieciowego, przez które przechodzi ponad połowa transakcji internetowych
Specyficzna jest również struktura sprzedaży chińskich portali handlowych. Największy udział w sprzedaży ma elektronika (około 70 proc. całości sprzedaży tej branży) i odzież. Charakterystyczna jest również duża oferta towarów luksusowych. Według analityków Alibaby duży popyt na te produkty należy tłumaczyć wielkim zaufaniem Chińczyków do wyrobów markowych.