Logo Polskiego Radia
PAP
Katarzyna Karaś 13.01.2013

Rośnie sprzedaż samochodów luksusowych w Polsce

W 2012 roku najwięksi producenci samochodów osobowych segmentu premium odnotowali dwucyfrowe wzrosty sprzedaży.
Rośnie sprzedaż samochodów luksusowych w Polscetomx992/sxc.hu/cc

Jak wynika ze statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów, uwzględniającej nowe pojazdy rejestrowane w Polsce, od stycznia do końca grudnia zarejestrowano 5555 samochodów marki BMW, czyli o 21,9 proc. więcej niż rok wcześniej, 5415 pojazdów Mercedes-Benz - o 11,4 proc. więcej niż rok wcześniej i 5111 samochodów Audi - o 23,5 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2012 roku zarejestrowano też 557 samochodów marki Lexus - japońskiego konkurenta niemieckiej "wielkiej trójki". Daje mu to 2,6 proc. wzrost w porównaniu z 2011 r.
Według eksperta, szefa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciecha Drzewieckiego, dobra sprzedaż samochodów luksusowych w kryzysowym 2012 roku to przede wszystkim zasługa zakupów ze strony klientów instytucjonalnych. - W przypadku marek premium udział klientów instytucjonalnych jest znacznie większy, niż w przypadku marek popularnych i przekracza 70 proc. - wyjaśnił.
Ekspert dodał, że rynek samochodów luksusowych jest zdecydowanie mniejszy od rynku pojazdów popularnych, dlatego dużo łatwiej wygenerować na nim znaczące zmiany w statystykach, zarówno na plus, jak i minus. W jego opinii, w tym roku segment aut premium nadal będzie rósł.
Przedstawiciele największych producentów samochodów klasy premium z "umiarkowanym optymizmem" patrzą na 2013 rok. Katarzyna Gospodarek z BMW Group Polska powiedziała, że w tym roku producent z Bawarii przewiduje dalszy zrównoważony wzrost na polskim rynku. Dodała, że już niedługo swoją premierę będzie miał w pełni elektryczny BMW i3, a do tego zostanie poszerzona zostanie sieć dealerska o nowe lokalizacje.
Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Polska poinformowała, że rozpoczynającym się roku producent ze Stuttgartu liczy na niewielki, ale jednak wzrost sprzedaży w Polsce. - Nie spodziewamy się boomu, ale tez raczej nie przewidujemy głębokiego załamania. Liczymy przede wszystkim na sukces naszych nowych modeli - stwierdziła.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
PAP, kk