Logo Polskiego Radia
IAR
Anna Borys 04.10.2013

Klient w sieci ma większe prawa niż w zwykłym sklepie

Kupując przez internet mamy większe prawa, niż w sklepie stacjonarnym. To jeden z powodów rosnącej popularności tej formy zakupów.
zdjęcie ilustracyjnezdjęcie ilustracyjneGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Anna Rak z firmy Trusted Shops (IAR): o zakupach w sieci
Czytaj także

Przygotowywane zmiany prawne, związane z dostosowaniem przepisów do unijnych, dadzą kupującym na odległość jeszcze więcej przywilejów.

Na zwrot nawet 12 miesięcy

Piotr Stańczak z Europejskiego Centrum Konsumenckiego podkreśla, że jednym z praw, jakich często nie gwarantują sklepy tradycyjne, jest możliwość oddania towaru. W Polsce czas na dostąpienie od umowy wynosi 10 dni kalendarzowych. Nowa regulacja ten okres wydłuży do 14 dni.

Ekspert oddaje, że klient w sieci ma też prawo do rzetelnej informacji, którą przedsiębiorca musi przedstawić. Chodzi między innymi o dokładne dane i adres przedsiębiorcy oraz poinformowanie klienta o jego prawach. Jeśli tego zabraknie - termin na odstąpienie od umowy wydłuża się z 10 dni do 3 miesięcy. Po planowanej zmianie prawa brak informacji będzie skutkował 12 - miesięcznym czasem na rezygnację z zakupu.

Ustawa wprowadzająca nowe prawo powinna wejść w życie w czerwcu przyszłego roku.
Kupujemy meble i jedzenie

Nie dziwi zatem, że rośnie grupa zwolenników kupowania przez internet. W sieci pojawiają się nowe kategorie produktów, a liczba klientów kupujących w sieci rośnie, czego przykładem jest Polska.
Anna Rak z firmy Trusted Shops, przyznającej sklepom internetowym znaki jakości, podkreśla, że na odległość kupujemy towary, które jeszcze do niedawna kojarzyły się jedynie ze sklepem stacjonarnym. Rośnie na przykład popularność internetowych sklepów spożywczych, czy sprzedających meble. Dotychczas takie produkty oferowały jedynie placówki stacjonarne.

Anna Rak zauważa, że tradycyjny i internetowy handel nie wypierają się, a raczej wzajemnie się uzupełniają. Często oglądamy rzeczy w sklepie tradycyjnym, po czym kupujemy taniej w sieci, albo odwrotnie - wyszukujemy od odległość, ale kupujemy osobiście.
abo