Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Michał Przerwa 31.03.2014

Polacy coraz hojniejsi. Dajemy więcej na organizacje dobroczynne

75 procent Polaków postanowiło wspomóc w ostatnim roku organizacje dobroczynne. Według badania TNS Polska, najczęściej wrzucamy pieniądze do puszek, a w dalszej kolejności przekazujemy 1 proc, podatku w zeznaniu rocznym.
Polacy coraz hojniejsi. Dajemy więcej na organizacje dobroczynneGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Polacy coraz hojniejsi. Dajemy więcej na organizacje dobroczynne /Polskie Radio, Po pierwsze ekonomia, Karolina Mózgowiec/
Czytaj także

Według Pawła Łukasiaka z Akademii Rozwoju Filantropii niekoniecznie wynika to z naszej dobroczynności. - To raczej alokacja pieniędzy, które i tak musimy oddać na ważny cel społeczny. To dobrze, bo w ten sposób uwrażliwia nas to na różne cele społeczne. Stajemy się uczestnikami kształtowania tego, co istotne. Tego, co powinno być wsparte, jeśli chodzi o inicjatywy obywatelskie - komentuje.

Już 11,5 osób oddaje 1 procent
Liczba osób, które decydują się na przekazanie  jednego procenta z roku na rok rośnie - przyznaje Małgorzata Gałęziak z Ministerstwa Finansów. - W 2004 roku, gdy pojawiła się taka możliwość przekazało 1 proc. 80 tys. osób.  Teraz to 11,5 mln, czyli 44 proc. podatników - ujawnia.
Jeśli chodzi  o kwotę, jaką Polacy najchętniej przekazaliby na cele dobroczynne to najwięcej osób deklaruje wsparcie do 5 zł. 16 proc. ankietowanych mówi jednak, że nie ma takiej organizacji, którą chcieliby wspierać. - To ważny sygnał dla fundacji i stowarzyszeń. To brak dobrej i ciekawej oferty ze strony organizacji. Widać, że jest duża grupa potencjalnych darczyńców, którzy nie spotkali oferty, która by ich  zainspirowała, żeby w coś się zaangażować - twierdzi Paweł Łukasiak.

Karolina Mózgowiec