Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Michał Przerwa 01.04.2014

Kompetencje cyfrowe Polaków są wystarczające?

Jakie są kompetencje cyfrowe Polaków? Odpowiedź jest tym bardziej istotna, że to jak potrafimy korzystać z nowych technologii, determinuje naszą pozycję na rynku pracy.
Kompetencje cyfrowe Polaków są wystarczające?Fot.: Glow Images/East News

Umiejętności związane z efektywnym korzystaniem z nowych technologii takich jak komputer i Internet, czyli tak zwane kompetencje cyfrowe, we współczesnym świecie w sposób coraz bardziej oddziałują na naszą pozycję na rynku pracy.

Badania prowadzone w naszym kraju pokazują, że osoby potrafiące korzystać z nowych technologii i wykorzystywać je zawodowo, mają znacznie większe szanse na znalezienie zatrudnienia, utrzymanie pracy i znacznie rzadziej pracę tracą. Ale jak podkreśla dr Dominik Batorski z Uniwersytetu Warszawskiego to nie wszystkie korzyści. - Częściej znajdują pracę lepszą, lepiej płatną, tudzież jakieś dodatkowe zajęcia. Także zdecydowanie szybciej rosną dochody takich osób - mówi rozmówca Hanny Uszyńskiej.
Niestety, nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. I dotyczy to nie tylko pracowników, ale również pracodawców. - Polscy pracodawcy mają niską skłonność do podnoszenia motywacji pracowników, do tego, żeby oni sami kompetencje podnosili. W związku z tym większość osób pracujących w Polsce ma poczucie, że ich kompetencje są wystarczające do pracy, którą wykonują - mówi dr Batorski.

Postęp technologiczny w obecnych czasach zdecydowanie przyspiesza, niestety - jak twierdzi gość radiowej Jedynki - cała sfera rozwiązań organizacyjnych, edukacyjnych i prawnych w naszym kraju, przestaje za tym rozwojem nadążać. Wymaga to szybkich zmian, tym bardziej, że zdaniem ekspertów kompetencje cyfrowe pracowników będą w najbliższych latach istotnym czynnikiem zwiększającym innowacyjność i konkurencyjność w gospodarce.

Hanna Uszyńska