Logo Polskiego Radia
PAP
Anna Wiśniewska 15.07.2014

KNF ostrzega przed podawaniem loginów i haseł do kont internetowych. Nawet w banku

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego ostrzega, że podając bankowi hasła do logowania do konta prowadzonego w innym banku można stracić prawo do reklamacji nieautoryzowanych transakcji. UKNF podjął odpowiednie kroki wobec banków żądających takich danych.
Konto internetoweKonto internetoweGlow Images/East News

UKNF w poniedziałkowym komunikacie poinformował o przypadkach, w których banki - w związku ze składaniem wniosku o kredyt - proszą potencjalnych klientów o podanie danych logowania do ich rachunków prowadzonych przez inne banki. Chodzi o login czy identyfikator oraz hasło. Potrzebne są one bankowi, który ma udzielić kredytu, aby uzyskać dostęp do historii rachunku danej osoby w innym banku.
UKNF podał, że niektóre banki udostępniają też klientom funkcje pozwalające na wprowadzenie danych logowania do kont w innych bankach, co ma umożliwić wgląd we wszystkie rachunki w jednym miejscu.
- Takie praktyki banków budzą zaniepokojenie Urzędu KNF. W związku z tym, wobec banków stosujących kwestionowane praktyki podjęte zostały indywidualne działania nadzorcze zmierzające do zmiany postępowania tych banków - poinformowano w komunikacie.

KNF pochyla się nad udostępnianiem loginów innym bankom.

Źródło: TVN24 Biznes i Świat/x-news

Ryzyko utraty prawa do reklamacji
KNF zwrócił uwagę, że podawanie przez klientów danych logowania do bankowości internetowej we wskazany sposób jest ryzykowne - prowadzi do złamania przez klienta ustawy o usługach płatniczych oraz warunków umowy dotyczących korzystania z bankowości internetowej. Zobowiązują one bowiem do zachowania poufności danych logowania. - Wiąże się to z ryzykiem utraty prawa do reklamacji ewentualnych nieautoryzowanych transakcji - ostrzega UKNF.
Urząd podkreślił, że podstawową zasadą bezpiecznego korzystania z usług bankowych i płatniczych z wykorzystaniem elektronicznych kanałów dostępu jest podawanie nazwy użytkownika i hasła do konta jedynie na stronie internetowej banku prowadzącego dany rachunek lub w udostępnianej przez niego aplikacji (np. instalowanej na telefonie). Zdaniem UKNF, praktyka niektórych banków zachęca klientów do łamania tej zasady.

PAP, awi