IAR / PAP
Anna Borys
24.02.2011
VAT bije nas po kieszeniach
Od początku roku mamy wyższy podatek VAT. To miało być obciążenie dla firm, tymczasem one zepchnęły koszt na klienta.
Glow Images/East News
W odpowiedzi na pytanie "Pulsu Biznesu" cztery na pięć małych i średnich firm (dokładnie 79 proc.) potwierdziło, że po podniesieniu stawki VAT podniosło ceny oferowanych produktów, przerzucając podwyżkę podatku na klienta.
- Rentowność przeciętnej firmy w Polsce wynosi niespełna 4,6 proc. Dla wielu firm taka marża oznacza balansowanie na granicy przetrwania, dlatego trudno się dziwić, że tak mało zdecydowało się zejść z rentownością jeszcze niżej, wyjaśnia Andrzej Malinowski, szef Pracodawców RP.
Prawie co piąta firma (18 proc.) ujawniła, że podniosła w styczniu swoje ceny brutto wyżej, niż wynikało to z prostego dostosowania stawek do nowych przepisów.
PAP/ab