Logo Polskiego Radia
PAP
Anna Borys 02.12.2011

Konsumenci w fatalnych nastrojach

Nastroje konsumentów w listopadzie, po kilku miesiącach poprawy, znacząco pogorszyły się - podał w komunikacie Ipsos.
Konsumenci w fatalnych nastrojachfot. SXC

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów spadł o ponad 11 pkt, do 77 pkt. Nastroje konsumenckie w najbliższych miesiącach mogą dalej pogarszać się.


"Wraz z nastaniem listopada nastroje konsumenckie Polaków zdecydowanie pogorszyły się. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) spadł do poziomu 77 pkt. Zmiana względem ubiegłego miesiąca jest znaczna i przekracza 11 pkt. Trend wzrostowy, który obserwowano od ponad pół roku, z lekkim zachwianiem w sierpniu, w chwili obecnej załamał się całkowicie. Wskaźnik Optymizmu Konsumenckiego spadł do poziomu z marca bieżącego roku, a ten był najniższy od ponad dwóch lat" - napisano w komentarzu do badania.


"Załamanie dotychczasowego trendu, a także napływające z mediów wypowiedzi ekspertów zapowiadających spowolnienie gospodarcze, wraz z sygnałami z rządu przedstawiającymi konieczność wprowadzenia oszczędności, mogą wpłynąć na dalszy spadek nastrojów konsumenckich w najbliższym czasie" - dodano.


ab