Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Jakub Wacławski 01.04.2017

Sztuka a polska tożsamość narodowa po 1989 roku

Prace plastyczne, kinowy i teatralny esej wizualny oraz szereg paneli dyskusyjnych. Od piątku w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim odbywa się wystawa „Późna polskość. Formy narodowej tożsamości po 1989 roku”. W najnowszej odsłonie „Rozpruwacza kulturalnego” przyjrzeliśmy się bliżej temu wydarzeniu i zastanowiliśmy, w jaki sposób o polskiej tożsamości narodowej wypowiadali się rodzimi artyści.
Stanisław Szukalski podczas wernisażu w Krakowie w 1936 roku.Stanisław Szukalski podczas wernisażu w Krakowie w 1936 roku.wikipedia.org
Posłuchaj
  • 01.04.17 Ewa Gorządek: temat polskiej tożsamości stał się bardzo aktualny w dyskursie publicznym
Czytaj także

Zamiarem organizatorów wystawy była chęć przyjrzenia się temu, w jaki sposób polscy twórcy po 1989 roku myśleli o Polsce i polskości. Punktem wyjścia jest dorobek Stanisława Szukalskiego, rzeźbiarza, malarza i projektanta. Był to artysta poszukujący nowoczesnej formuły sztuki narodowej po odzyskaniu niepodległości w 1918 r., a więc w sytuacji do pewnego stopnia analogicznej do czasu po 1989 r., kiedy to kategorię polskości próbowano definiować na nowo.

– Myśląc o wystawie nie chcieliśmy szukać czegoś, co może być specyficzne dla polskości w dziedzinie medium, którym posługują się poszczególni artyści. Chcieliśmy przyjrzeć się naszej tożsamości w epoce późnej nowoczesności. Sądzę, że współcześnie temat jest szczególnie ważny, gdyż to zagadnienie jest dość mocno dyskutowane przez osoby chcące uzyskać odpowiedź na pytanie dotyczące tego, czym jest polskość i w jaki sposób można ją określić – powiedziała Ewa Gorządek, kuratorka wystawy.   

Dr Iwo Zmyślony, filozof i krytyk sztuki, przyznał, że dużą zaletą wystawy jest to, że jej organizatorzy otworzyli się na dyskursy konserwatywne. Jednocześnie pozostaje ona krytyczna na prawicowe ekstremizmy.

– Wystawa pokazuje tożsamości, które wychodzą z obszarów konserwatywnych. Mam tu na myśli religijność, czy tradycjonalizm. Zabrakło mi jednak trochę współpracy ze środowiskami konserwatywnymi i liberalnymi przy układaniu programu wernisażu – dodał.

Na temat wystawy, a także pojęcia polskiej tożsamości narodowej mówił także Stach Szabłowski, drugi z kuratorów wydarzenia.

Audycję „Rozpruwacz kulturalny” prowadził Jakub Moroz.

PAP/Polskie Radio 24/db

Rozpruwacz Kulturalny- wszystkie audycje Jakuba Moroza

____________________

Data emisji: 01.04.2017

Godzina emisji: 18.15