Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Aneta Hołówek 24.03.2011

Formuła 1 powraca w nowej formule

Pierwszy wyścig nowego sezonu Formuły 1 ruszy w niedzielę. Będzie sporo zmian w zasadach rywalizacji kierowców F1.
Formuła 1 powraca w nowej formulefot.PAP/EPA/JENS BUETTNER

Kierowcy wracają na tory F1 po kilkumiesięcznych wakacjach. Sezon zacznie się w Australii. Tytułu broni najmłodszy mistrz świata w historii F1 Sebastian Vettel z Red Bulla.

Kibice będą zaskoczeni

Od ogumienia, przez ruchome skrzydła, po godzinę policyjną. - To będzie całkiem nowa Formuła 1 - zapowiadają kierowcy.

Opony

Wraz z końcem sezonu 2010 z F1 po 13 latach wycofała się japońska firma Bridgestone, którą zastąpiło włoskie Pirelli. Dla producenta opon spod Mediolanu to nie pierwszy kontakt z Formułą 1. Pirelli po raz ostatni dostarczało ogumienie dla ekip Formuły 1 w 1991 roku.

Wydawać się mogło, że szybsze zużywanie się opon, które powinno skutkować większą ilością pit stopów w trakcie sezonu nie sprzyja ograniczaniu ich ilości na weekend wyścigowy. FIA na sezon 2011 ograniczyła jednak dostępną dla każdego kierowcy liczbę zestawów opon na suchą nawierzchnię do 11 (wcześniej było to 14), zostawiając furtkę w postaci możliwości dostarczenia jednego dodatkowego zestawu ogumienia dla potrzeb testowych Pirelli.

/



Kilka dni temu Pirelli ogłosiło sposób oznakowania poszczególnych opon, które w zależności od typu będą różniły się kolorem napisów na profilu opony. I tak klucz do rozszyfrowania typu ogumienia wygląda następująco: deszczówki- pomarańczowe, przejściówki- jasny niebieski, super-miękkie- czerwony; miękkie- żółty, średnie- biały, twarde- srebrny. Dzięki tym oznaczeniom kibicom będzie łatwiej śledzić wyścigi.

Ruchome tylne skrzydło

FIA chcąc zadbać o widowisko na torach F1 postanowiła wraz z zespołami F1 w sezonie 2011 wykonać eksperyment z ruchomym tylnym skrzydłem.

Na każdym torze FIA wyznaczy dwie strefy: pomiarową i wyprzedzania. Kierowca będzie w trakcie wyścigu mógł aktywować tylne skrzydło jedynie w strefie wyprzedzania pod warunkiem poruszania się w strefie pomiarowej w odległości mniejszej niż 1 sekunda za rywalem.

W trakcie treningów i sesji kwalifikacyjnej używanie tylnego skrzydła nie jest ograniczone, co wzbudza protesty kierowców, którzy oprócz ruchomego skrzydła muszą w sezonie 2011 obsługiwać także system KERS.

KERS

Wraca Kinetic Energy Recovery System, czyli System Odzyskiwania Energii Kinetycznej. Na czym polega zastrzyk energii? Krótko mówiąc, na gromadzeniu jej nadmiaru podczas hamowania.

Dwa lata temu w Formule 1 dozwolone było jeszcze tankowanie, a co za tym idzie bolidy miały mniejsze zbiorniki paliwa. Od sezonu 2010 ekipy muszą zapewnić odpowiednio duży zbiornik, aby pokonać dystans wyścigu bez zjazdu po paliwo.

Ważną zmianą w regulaminie na sezon 2011 w kontekście systemu KERS jest także podniesienie minimalnej wagi auta do 640 kg. Ma to poprawić sytuację cięższych kierowców, którzy wcześniej musieli dokonywać dość dużego kompromisu co do rozmieszczenia balastu, gdy używali ważącego około 30 kg KERS.

Godzina policyjna

W trosce o zdrowie mechaników FIA dąży do ograniczenia czasu pracy ekip przy bolidach w trakcie weekendów F1. Do tej pory zespoły mechaników mogły nawet całą noc pracować przy swoich autach. W tym roku personel obsługujący bolidy będzie miał zakaz pobytu na torze w godzinach od północy do 6 rano jeżeli trening następnego dnia zaczyna się o 10 i między 1 w nocy a 7 rano, gdy trening zaczyna się o 11. Każda ekipa będzie mogła w trakcie sezonu czterokrotnie odstąpić od tej reguły.

PROGRAM GP AUSTRALII:
I trening - piątek, godz. 2.30 (czasu polskiego)
II trening - piątek, 6:30
III trening - sobota, 4:00
kwalifikacje - sobota, 7:00
wyścig - niedziela, 8:00

Kierowcy Formuły 1 w sezonie 2011:
Red Bull: Sebastian Vettel (Niemcy), Mark Webber (Australia)
McLaren: Lewis Hamilton, Jenson Button (obaj Wielka Brytania)
Ferrarri: Fernando Alonso (Hiszpania), Felipe Massa (Brazylia)
Mercedes: Nico Rosberg, Michael Schumacher (obaj Niemcy)
Lotus Renault: Nick Heidfled (Niemcy), Witalij Pietrow (Rosja)
Williams: Rubens Barrichello (Brazylia), Pastor Maldonado (Wenezuela)
Force India: Adrian Sutil (Niemcy), Paul di Resta (Szkocja)
Sauber: Kamui Kobayashi (Japonia), Sergio Perez (Meksyk)
Toro Rosso: Sebastien Buemi (Szwajcaria), Jaime Alguersuari (Hiszpania)
Lotus: Jarno Trulli (Włochy), Heikki Kovalainen (Finlandia)
HRT: Narain Karthikeyan (Indie), Vitantonio Liuzzi (Włoch)
Virgin: Timo Glock (Niemcy), Jerome d'Ambrosio (Belgia)

ah.polskieradio.pl, formula1.pl