Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
migrator migrator 08.11.2009

Błyskotek czar

Może każda z nas kobiet będzie chciała zaprzeczyć, ale każda też po cichu, w duchu, przyzna się, że je po prostu lubi, że jest w nich jakaś moc, która przyciąga, mami. O czym mowa - oczywiście o błyskotkach – pierścionkach, łańcuszkach, broszkach, agrafach, bransoletach.

Biżuterię lubi chyba każda kobieta, a i niejeden mężczyzna. Towarzyszy nam ona od setek tysięcy lat, początkowo dekoracji służyły przedziurawione muszle. Dziś biżuterią nazywamy drobne przedmioty wyrabiane za szlachetnych metali i innych cennych materiałów oraz drogich kamieni, służące jako ozdoba stroju.

Biżuteria potrafi być również sztuką, co od 50 lat udowadnia Pracownia Projektowania Biżuterii założona przez Lenę Kowalewicz-Wagner w 1959 roku na łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Pierwotnie pracownia ta nosiła nazwę: Pracownia Drobnych Form, aby do dziś przekształcić się w Katedrę Biżuterii na Wydziale Tkaniny i Ubioru. Dziś w ramach Katedry Biżuterii funkcjonują aż trzy pracownie: Podstaw Projektowania Biżuterii, Biżuterii, Projektowania Form Złotniczych – oraz pracownie warsztatowe, m.in. Pracownia Technologii Emalii.


''

Muzeum Bursztynu w Gdańsku dostrzegło tę niezwykłą okazję – jubileusz 50-lecia sztuki projektowania biżuterii w ASP w Łodzi. Ekspozycja ma na celu pokazanie przemian jakie zaszły w biżuterii artystycznej w ciągu tych lat. Ewa Bromberkowska, historyk sztuki, kurator wystawy pisze: „To prezentacja dorobku ludzi, którzy swoimi obiektami udowodnili, że biżuteria to sztuka „czysta”, równa rzeźbie i malarstwu. Kontynuując ideologię Władysława Strzemińskiego (który wciąż silnie wpływa na łódzką Akademię Sztuk Pięknych) i Leny Kowalewicz-Wegner (spiritus movens Katedry Biżuterii), artystów z łódzkiego kręgu złotniczego można przypisać do tzw. „łódzkiej szkoły projektowania”. Ich współczesny, najwybitniejszy spadkobierca, prof. Andrzej Szadkowski oraz aktualny Kierownik Katedry prof. Andrzej Boss, wraz z dzisiejszym gronem pedagogicznym, kultywują idee swych wielkich poprzedników, tworząc znaczące centrum edukacji dla artystów-złotników. Prezentowane dziś Złote Kreacje są dowodem na to, że tradycja i założenia „łódzkiej szkoły projektowania” nie odeszły w zapomnienie i wychowują kolejne pokolenia wybitnych artystów.”

Tak więc drogie Panie, stroimy się, już od bardzo dawna, lecz to ostanie 50 lat to biżuteria wyjątkowa, jedyna w swoim rodzaju, tworzona przez wykształconych artystów.

Wystawę „Złote kreacje” można oglądać w Muzeum Bursztynu oddziale Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, Targ Węglowy 26, od 6 listopada do 21 stycznia 2010.