Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Ula Czerny 13.09.2011

Beryl Korot - to do niej muzykuje Steve Reich

Jest prekursorką sztuki wideo. Na festiwalu Sacrum Profanum muzyka Steva Reicha podkreśla każde pojawiające się na ekranie słowo, każdy obraz Beth Korot.
Beryl Korot i Steve ReichBeryl Korot i Steve Reichźr.mat.prasowe

- Pociągała mnie sztuka wideo, ponieważ pozwalała mi połączyć mocny przekaz z innowacyjną formą - mówi Beryl Korot, która zaczynała kręcić i montować video art już w latach 70. Jest więc absolutnym prekursorem gatunku, a przy okazji także żoną jednego z największych współczesnych kompozytorów Steve’a Reicha.

Zobacz wywiad z Beryl Korot udzielony stronie Art21, w którym opowiada o początkach swojej pracy:


W ramach Festiwalu Sacrum Profanum pokazali efekt swojej współpracy - operę wideo "Three Tales". Publiczność mocno przeżyła to krakowskie wydarzenie, po zakończeniu na sali zapanowała na dłuższą chwilę kompletna cisza.

Utwór Korot i Reich piętnuje największe tragedie i dylematy moralne ludzkości: katastrofę sterowca Hindenburg, próby jądrowe USA na atolu Bikini oraz klonowanie, inżynierię genetyczną i sztuczną inteligencję.

Warstwę wizualną opery stanowią mistrzowsko zestawione fragmenty archiwalnych filmów oraz zmiksowane rozmowy z: „pierwszym cyborgiem”, czyli Kevinem Warwickiem, który wszczepił sobie mikronadajnik; znawcą Talmudu, rabinem Aminem Steinsaltzem; robotykiem Rodneyem Brooksem, a także ze słynnym ewolucjonistą, publicystą, ateistą, zoologiem i etologiem – Richardem Dawkinsem. Warstwę dźwiękową tworzy wzmocniony elektronicznie zespół jedenastu instrumentalistów, pięciu wokalistów, a także dźwięki z samplerów. Wywiady z ekranu zapętlają się z partiami śpiewanymi i instrumentalnymi.


Monumentalna i na pewno bardzo czasochłonna praca Korot wyświetlana jest nie tylko w operach, ale także w największych muzeach sztuki współczesnej.

Zobacz jak Beryl Korot tłumaczy powstanie jednej ze swoich słynniejszych prac "Dachau, 1974":

usc/mat.prasowe