Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Klaudia Hatała 14.05.2014

Polskie Radio trzecie wśród Idealnych Pracodawców

Firma doradcza Universum ogłosiła wyniki rankingu Idealny Pracodawca 2014, opartego na opinii ponad 23 500 studentów. Polskie Radio zajęło 3. miejsce w kategorii Nauki Humanistyczne. Wygrał TVN, 2. miejsce zdobył Google Poland.
zdjęcie ilustracyjnezdjęcie ilustracyjneM.Borawska/PR
Galeria Posłuchaj
  • Polskie Radio zajęło trzecie miejsce w Rankingu Idealnych Pracodawców 2014 w kategorii Nauki Humanistyczne. Polscy młodzi humaniści marzą o pracy w radiu publicznym. W ich opinii, Polskie Radio jest firmą stabilną, dającą niepowtarzalne możliwości rozwoju i osobistego i zawodowego mówi Tomasz Krzywicki z firmy Universum, która przygotowała ranking/
  • Prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski zwraca uwagę, że tak pozytywne opinie są prezentowane przez młodych, wykształconych ludzi, którzy planują swoje kariery zawodowe i chętnie związaliby je właśnie z radiem publicznym/IAR
  • Andrzej Siezieniewski podkreśla, że praca w radiu publicznym ma wyjątkowy charakter, niesie specjalne wymagania i poczucie wagi tego, co się robi/IAR
Czytaj także

- Okazało się, że polscy młodzi humaniści marzą o pracy w radiu publicznym. W ich opinii, Polskie Radio jest firmą stabilną, dającą niepowtarzalne możliwości rozwoju i osobistego i zawodowego - powiedział IAR Tomasz Krzywicki z firmy Universum, która przygotowała ranking.

Prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski zwraca natomiast uwagę, że tak pozytywne opinie są prezentowane przez młodych, wykształconych ludzi, którzy planują swoje kariery zawodowe. Wysoka ocena w rankingu potwierdza pozycję Polskiego Radia nie tylko na rynku medialnym, ale i pośród pracodawców.

Andrzej Siezieniewski dodał, że praca w radiu publicznym ma wyjątkowy charakter, niesie specjalne wymagania i poczucie wagi tego, co się robi, świadomość, że jest to ważne "dla ludzi".

Przede wszystkim przyjazne środowisko

W trakcie tegorocznego badania studenci dokonali ponad 70 tysięcy indywidualnych ocen pracodawców – jeden student jako Idealnego Pracodawcę wskazywał średnio aż trzy firmy.

Z rankingu wynika, że od przyszłego pracodawcy studenci oczekują przede wszystkim przyjaznego środowiska pracy. Połowa spośród wskazywanych przez studentów najważniejszych czynników świadczących o atrakcyjności pracodawcy bezpośrednio wiąże się z ogólnie pojętą kulturą organizacji. Studenci cenią sobie także m.in. stabilizację zatrudnienia, możliwości rozwoju, możliwość pogodzenia życia osobistego z zawodowym oraz wysokie zarobki.

Studenci boją się podejmowania ryzyka?

Mimo poprawiającej się sytuacji na rynku pracy kluczowym celem studentów pozostaje stabilizacja zatrudnienia, którą jako jeden z najważniejszych czynników wskazało aż 65% biorących udział w badaniu studentów. Ważna jest także możliwość stania się specjalistą i ekspertem w danej dziedzinie. Jednocześnie umacnia się trend związany z chęcią zrównoważenia życia zawodowego z osobistym, spada natomiast chęć do podejmowania nowych wyzwań.

Wyraźnie zatem widać, że z perspektywy studentów kryzys na rynku pracy jest nadal obecny – szukają oni pewnej i stabilnej pracy, bojąc się podejmowania ryzyka. Potwierdzeniem tego trendu jest fakt, że 43% studentów biorących udział w badaniu deklaruje, iż chciałoby pracować co najmniej pięć lat dla pierwszego pracodawcy po zakończeniu edukacji. Dominują w tej grupie studenci medycyny, spośród których taką deklarację złożyło aż 60% ankietowanych. Powyższy wynik może świadczyć o przykładaniu coraz większej wagi do wyboru pierwszego pracodawcy.

Ważna kultura organizacji

Studenci najbardziej cenią sobie pracę w mediach i reklamie, bankowości oraz instytucjach edukacyjnych i naukowych. Najbardziej atrakcyjni pracodawcy to firmy mogące zapewnić dobre perspektywy przyszłej kariery oraz wysokie zarobki w przyszłości. Jednocześnie studenci poszukują firm, w których szanuje się pracowników i oferuje przyjazne środowisko pracy. Sporym zaskoczeniem w najnowszej edycji badania jest spadek znaczenia profesjonalnych szkoleń i rozwoju. Przez lata był to bowiem jeden z najważniejszych czynników stanowiących o atrakcyjności pracodawców.

- Wygląda zatem, że obecnie studenci bardziej cenią sobie firmy cechujące się przyjazną kulturą, niż te, które oferują dynamiczny rozwój osobisty – mówi Tomasz Krzywicki, Country Manager z firmy Universum. Nie oznacza to jednak, że rozwój osobisty stracił na wartości. O pięć pozycji w stosunku do ubiegłorocznego badania awansował bowiem czynnik „Liderzy, którzy pomagają w rozwoju osobistym”. To ciekawa zmiana, świadcząca o tym, że pracownicy oczekują od managerów, iż będą dla nich swego rodzaju coachami, prowadzącymi młodych, niedoświadczonych pracowników przez meandry kariery, a jednocześnie odnoszącymi się do swoich podwładnych z należnym szacunkiem.

Warto wspomnieć, że spośród dziesięciu wskazywanych przez studentów najważniejszych czynników świadczących o atrakcyjności pracodawcy, aż pięć bezpośrednio wiąże się z ogólnie pojętą kulturą organizacji. - Najprawdopodobniej jest to początek długotrwałego trendu, widocznego już od dawna w krajach Europy Zachodniej. Tam wygrywają właśnie pracodawcy oferujący wysoką kulturę i przyjazne środowisko pracy – prognozuje Tomasz Krzywicki.

Studenci mają większe oczekiwania finansowe

Optymistycznym sygnałem jest wzrost oczekiwań finansowych wśród studentów. Według tegorocznego badania w swojej pierwszej pracy chcieliby oni zarabiać średnio trzy tysiące osiemdziesiąt pięć złotych brutto, podczas gdy w ubiegłym roku była to kwota dwóch tysięcy dziewięciuset siedemdziesięciu dziewięciu złotych brutto. W obu przypadkach kwota ta nie uwzględnia premii, bonusów i innego rodzaju dodatków do wynagrodzenia. Prawdopodobną przyczyną takiego stanu rzeczy jest coraz więcej optymistycznych sygnałów płynących z gospodarki. Jednocześnie niezmienny pozostaje fakt, iż jest to jeden z najniższych poziomów finansowych oczekiwań studentów w Europie.

Ostatecznie tytuły Idealnego Pracodawcy otrzymali:

- Google Poland w kategoriach Biznes (kierunki ekonomiczne) oraz IT

- Skanska w kategorii Inżynieria

- Bayer w kategorii Nauki ścisłe

- TVN w kategorii Nauki humanistyczne

- EY w kategorii Prawo

- Centrum Medyczne ENEL-MED w kategorii Medycyna i farmacja

Ranking Idealnych Pracodawców powstaje na bazie badania online. Studenci otrzymują link do ankiety za pomocą różnych kanałów komunikacji:

- współpraca z biurami karier w całej Polsce (uczelnie państwowe, prestiżowe)
- współpraca z organizacjami studenckimi
- współpraca z partnerami zewnętrznymi

Metodologia opiera się na pytaniu dotyczącym rozpoznawalności pracodawców. Na tym etapie student wybiera pracodawców rozważanych z listy 50-120 (w zależności od kategorii), później wybór zostaje zawężony do pracodawców idealnych (statystycznie student podaje ok. 5, na bazie tego wyboru powstaje ranking Idealnych Pracodawców), w kolejnym kroku pytamy o chęć złożenia aplikacji.

Universum to międzynarodowa firma, specjalizująca się w dziedzinie employer branding. Kiedy założono ją w 1988 roku, jej celem było usprawnienie komunikacji pomiędzy studentami, a chcącymi ich zatrudnić pracodawcami. Dziś misją Universum jest pomoc pracodawcom w profesjonalnej rekrutacji i zatrzymaniu pracowników w firmie, poprzez strategiczne doradztwo. Universum zapewnia pełną paletę narzędzi badawczych, consultingowych i komunikacyjnych, które pozwalają pracodawcom lepiej rozumieć, przyciągać i zatrzymywać obecnych i potencjalnych idealnych pracowników.

Universum (materiały prasowe), kh