Logo Polskiego Radia
IAR
Filip Ciszewski 12.12.2014

Modernizacja torów na trasie do Zakopanego. Szybciej nie będzie

Nową linię kolejową wartą ponad pół miliarda złotych oddano dziś w Małopolsce. To fragment kolejowego szlaku między Krakowem a Zakopanem.
Modernizacja torów na trasie do Zakopanego. Szybciej nie będzieSkanska
Posłuchaj
  • Małgorzata Owsiany, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie o inwestycji (IAR)
  • Józefa Majerczak, członek zarządu PKP PLK: w perspektywie 2014-2020 mamy zaplanowaną modernizację pozostałych odcinków linii do Zakopanego (IAR)
Czytaj także

Modernizacja trasy była realizowana w ramach budowy zbiornika Świnna Poręba i inwestorem był Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie. Dziewięciokilometrowy odcinek torów trzeba było przenieść z dna zbiornika na jego brzeg.  Po uruchomieniu zapory, stare tory znalazłyby się pod wodą.

Powstały też dwa mosty. Dłuższy, prawie 400-metrowy obiekt powstał w Zembrzycach k. Suchej Beskidzkiej nad rzeką Skawą. - Siedmioprzęsłowy most o konstrukcji łukowej, usytuowany jest na podporach o wysokości 24 m – tłumaczy Robert Jaskot, Menadżer Projektu, Skanska. To największy tego typu obiekt w Małopolsce. Tym mostem na trasie Kraków-Zakopane pasażerowie przejadą nad lustrem wody zbiornika Świnna Poręba. Drugi zlokalizowany jest w Dąbrówce. Przeprawa przez Stryszówkę ma 4 przęsła, długość 234 m i wysokość 27 m. Jest częścią projektu przełożenia fragmentu linii kolejowej Kraków-Zakopane na odcinku Stryszów-Sucha Beskidzka.

Pociągi do Zakopanego nową linią będą jeździć od 14 grudnia. Na torach będą mogły rozwijać prędkość do 90 kilometrów na godzinę. To jednak nie skróci podróży z Krakowa pod Tatry. Ta nadal będzie trwać około czterech godziny. - Przyspieszymy, kiedy powstaną łącznice, dzięki którym pociągi na tej trasie nie będą zmieniać kierunku jazdy - mówi Józefa Majerczak, członek zarządu PKP PLK.

Na razie niepobity czas przejazdu między Krakowem a Zakopanem to przejazd słynnej, przedwojennej Luxtorpedy w 138 minut. Dopiero po 2020 pociągi PKP mają być od niej szybsze.

IAR, skanska, fc