Logo Polskiego Radia
migracja
migrator migrator 12.01.2010

PKP będzie pędzić magistralą 300 km na godzinę

PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły analizę możliwości zwiększenia do 300 km na godzinę prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia.

PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły analizę możliwości zwiększenia do 300 km na godzinę prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia.

Zgodnie z planami, CMK - wraz z planowaną linią łączącą Warszawę przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem (tzw. "Y") - utworzy polską sieć kolei dużych prędkości.

200km/h za dwa lata?

Jak poinformował podczas wtorkowego spotkania w Katowicach prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Zbigniew Szafrański, spółka zleciła analizę potencjału CMK - pod kątem prędkości do 300 km/h - niezależnie od trwających tam już prac modernizacyjnych zmierzających do osiągnięcia w 2012 lub 2013 r. 200 km/h.

Wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt przypomniał, że przyjęty przez rząd w 2008 r. program budowy kolei dużych prędkości często utożsamiany jest z budową linii "Y" (2014 - 2020). Obejmuje jednak, oprócz tej budowanej od podstaw trasy, modernizację łączącej Warszawę z Katowicami i Krakowem CMK oraz ich planowaną łącznicę Łódź - Opoczno.

Do Gdańska szybciej dopiero za 20 lat

Uruchomienie tych połączeń oznaczałoby stworzenie swoistego "szkieletu" szybkiej kolei między Warszawą, Wrocławiem, Krakowem, Katowicami, Poznaniem i Łodzią. Szybkie pociągi - rzędu 300 km/h - mogłyby wtedy np. kursować z Krakowa przez Łódź do Poznania. W przyszłości system mógłby objąć też Gdańsk - to jednak perspektywa 2030 r.

Engelhardt wyjaśnił, że poprawa parametrów CMK będzie następować stopniowo i będzie związana z planami zakupu przez PKP Intercity w latach 2012 - 2013 20 pociągów zespolonych osiągających prędkość do 230 km/h. Składy te mają trafić na trasę Gdynia - Warszawa - Katowice/Kraków.

Wąskie gardła w Zawierciu i w Psarach

Zwiększenie prędkości CMK do 200 km/h ma nastąpić przed rozpoczęciem budowy linii "Y" (zgodnie z planami w 2014 r.). Gdy cała linia Katowice - Gdynia zostanie zmodernizowana, czas przejazdu z Katowic do Warszawy miałby spaść z dwóch i pół poniżej dwóch godzin, a z Katowic do Gdyni - do ok. czterech i pół godziny.

Wąskimi gardłami dla szybkich połączeń Warszawy z Katowicami i Krakowem pozostaną na razie odcinki od CMK z Zawiercia do Katowic przez Dąbrowę Górniczą i Sosnowiec oraz z Psar do Krakowa przez Tunel i Miechów. PLK zamierza zbudować nowe odcinki, które je zastąpią.

ag, PAP