Logo Polskiego Radia
PAP
Filip Ciszewski 06.01.2020

Protesty pogrążają francuską kolej. Gigantyczna strata przewoźnika

Ponad 600 mln euro strat od poniosły od 5 grudnia koleje państwowe SNCF z powodu trwającego strajku przeciwko reformie emerytalnej we Francji - poinformował prezes firmy Jean-Pierre Farandou. W nagraniu do pracowników wezwał do przerwania protestu.

- Straciliśmy około 600 milionów euro, nie licząc rekompensat dla podróżnych i spedytorów - powiedział Farandou w nagraniu wideo skierowanym do pracowników SNCF. Firma jest jednym z największych pracodawców w kraju, zatrudniającym około 150 tys. osób.

SNCF szacuje wysokość utraconych zysków na około 20 mln euro za każdy dzień strajku. Dodatkowo firma będzie musiała wypłacić różnego rodzaju rekompensaty podróżnym i władzom subsydiującym lokalne połączenia, a także ponieść koszty generowane przez transport zastępczy, który został uruchomiony dla podróżnych w czasie strajku.

Ogromne długi

francja protest 1200 shutt.jpg
Masowe protesty we Francji. W Paryżu policja użyła wobec demonstrantów gazu łzawiącego

W 2018 roku strajki kosztowały firmę około 890 mln euro, pogarszając jej sytuację finansową. Dług SNCF sięga obecnie ponad 55 mld euro. Dla porównania dług publiczny Francji w trzecim kwartale 2019 roku wyniósł 2415,1 mld euro, co stanowi 100,4 proc. PKB według kryteriów z Maastricht.

Państwo francuskie zamierza przejąć część długu francuskiego przewoźnika. W 2020 r., aby sfinansować potrzeby budżetowe SNCF oraz innych publicznych podmiotów, wyemituje 205 mld euro długu średnio- i długoterminowego.

Apel prezesa

- Ten strajk poważnie zakłóca życie Francuzów, wpływa na gospodarkę naszego kraju i szkodzi naszemu biznesowi - podkreślał w nagraniu Farandou, który pełni funkcję prezesa firmy od listopada 2019 roku.

- Szanuję argumenty strajkujących – mówił, dziękując tym, którzy pracują mimo strajku. - Chciałbym jednak, aby wszyscy byli świadomi korzyści wiążących się z przejściem z obecnego systemu emerytalnego na nowy, zreformowany system – podkreślił.
- Przypominam, że nowy system nie dotyczy 58 proc. pracowników kolei, w tym trzech na czterech maszynistów. Chciałbym przypomnieć, że w przypadku etatowych pracowników kolei przejście będzie bardzo stopniowe, a metody obliczania ich emerytur dadzą wynik bardzo zbliżony do obecnego systemu – podkreślał Farandou.

tgv francja free1200.jpg
Francja stanęła. Nie działa transport, nie pracują m.in. nauczyciele i lekarze

Koszt emerytur wypłacanych pracownikom SNCF to około 3,5 mld euro rocznie.

Rewizja planu naprawczego

Przed strajkiem w 2019 roku obroty firmy wzrosły o około 2,2 proc., a według siedmioletniego planu naprawczego zysk operacyjny w kolejnych latach miał wzrosnąć o 60 proc. W kolejnych latach SNCF planuje duże inwestycje w wysokości około 80 mld euro, ma jednak stopniowo zmniejszyć swój dług do 25 mld euro.

Oczekuje się, że trwający od miesiąca strajk wymusi korektę planu oddłużania firmy.

fc