Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Dominik Panek 28.04.2011

Kontroler z Mirosławca oskarżony, dowódca zwolniony z zarzutów

Wojskowa Prokuratura oskarżyła porucznika Adama B., byłego kontrolera lotów w Mirosławcu, o umyślne niedopełnienie obowiązków w związku z katastrofą samolotu CASA w 2008 roku.
Kontroler z Mirosławca oskarżony, dowódca zwolniony z zarzutówfot. Wikipedia

Umorzone zostało natomiast postępowanie wobec ówczesnego dowódcy 13. eskardy lotnictwa transportowego z Krakowa, do którego należała maszyna, podpułkownika Leszka L.

Prokurator zajmujący się sprawą powiedział na konferencji, że śledztwo wykazało, że samolot był w pełni technicznie sprawny, a warunki atmosferyczne dostatecznie dobre do odbycia lotu. Prokuratura przyjmuje, że to jedynie czynnik ludzki doprowadził do katastrofy wojskowej maszyny.

Według śledczych zawinił brak właściwego współdziałania między załogą a kontrolerem zbliżania i precyzyjnego podejścia.

- Ze strony kontrolera polegały one na nieegzekwowaniu od załogi meldowania konkretnych wysokości i kwitowania wysokością wydawanych komend dla załogi, udzielanie też nierzetelnych informacji o położeniu samolotu względem ścieżki schodzenia. Po stronie załogi były to błędy w sztuce pilotażu, brak synchronizacji wysokościomierzy, nieobserwowanie przyrządów. Efektem było doprowadzenia do przechylenia i pochylenia samolotu, utraty siły nośnej i w efekcie katastrofy - powiedział ppłk Tadeusz Cieśla.

Nikt nie przeżył

Wojskowy samolot transportowy CASA C-295M rozbił się 23 stycznia 2008 r. w Mirosławcu (Zachodniopomorskie). Maszyna wykonywała lot na trasie Okęcie - Powidz - Krzesiny - Mirosławiec - Świdwin - Kraków; rozwoziła uczestników konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP. Zginęło wtedy 20 lotników - czteroosobowa załoga i 16 oficerów.

Zmiany w wojsku po katastrofie

Po katastrofie stanowiska straciło pięciu wojskowych bezpośrednio odpowiedzialnych - w ocenie ministra obrony - za decyzje, które do niej doprowadziły. Byli to ppłk Leszek L., kontroler zbliżania oraz precyzyjnego podejścia, kontroler lotniska, komendant Wojskowego Portu Lotniczego w Mirosławcu i starszy dyżurny Centrum Operacji Powietrznych.

sg