Chodzi o przedsiębiorstwo, które w maju zaniechało budowy odcinków A i C na autostradzie A2 z Łodzi do Warszawy, i w efekcie rozwiązano z nim umowę.
Wiceminister infrastruktury, odpowiedzialny za budowę dróg i autostrad, Radosław Stępień ocenia krok GDDKiA jako "twardy". Przypomniał, że do podobnych sytuacji w przypadku GDDKiA dochodziło w przeszłości często i zazwyczaj Generalna Dyrekcja była stroną wygraną.
Radosław Stępień przyznaje, że nie spodziewał się takich trudności z uzyskaniem odszkodowania przez polską stronę ze strony COVECu.
- Gwarancja udzielona przez jeden z największych banków chińskich to gwarancja, która pokazuje wszystkim inwestorom swoją wartość w realizacji - przypomniał wiceminister Stępień, dodając, że to istotny test wiarygodności w kooperacji nie tylko z wykonawcami, ale i z chińskim sektorem finansowym.
Dzień na zdjęciach - zobacz galerię>>>
Kłopoty z konsorcjum COVEC nie oznaczają jednak, że Polska nie będzie rozwijać współpracy gospodarczej z Chinami. Minister w Kancelarii Prezydenta Sławomir Nowak zdradza, że będzie to jeden z tematów grudniowej wizyty Bronisława Komorowskiego w Chinach. Prezydent zabierze do Chin także grupę biznesmenów.
- Polska ma dzisiaj dobrą ofertę dla Chińczyków i trzeba ją tam zawieźć - powiedział Sławomir Nowak.
Możliwościom poszerzenia współpracy Polski i innych krajów Europy Środkowej z Chinami była poświęcona jedna z dyskusji podczas 21. Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju.
mr