Logo Polskiego Radia
Jedynka
Agnieszka Kamińska 27.06.2012

Ustawa o mediach w sierpniu? "Jestem pesymistą”

Trudno mówić o finansowaniu mediów publicznych, bez określenia ich docelowego modelu – mówił w Jedynce poseł Sławomir Neumann (PO)
Sławomir NeumannSławomir NeumannWojciech Kusiński, Polskie Radio
Posłuchaj
  • Sławomir Neumann (PO) w "Popołudniu z Jedynką", rozmawia Kamila Terpiał-Szubartowicz
Czytaj także

Premier nie wykluczył, że rządowa propozycja w sprawie finansowania mediów publicznych będzie w sierpniu przedstawiona w Sejmie. Sławomir Neumann (PO) mówił jednak w „Popołudniu z Jedynką”, że kluczem jest znalezienie całościowego pomysłu na media publiczne.

Jego zdaniem trzeba najpierw odpowiedzieć na pytania, jak mają wyglądać media, ile ma być anten, jaki ma być przekaz misyjny, w jakim zakresie media mają być konkurencyjne na rynku. Według niego, wtedy dopiero będzie można mówić o finansowaniu. - Jeśli zaczniemy od finansowania, a bez zmian strukturalnych, możemy dojść do ściany, i zawsze będzie brakowało pieniędzy – zauważył

Gość Jedynki zauważył, że problem finansowania mediów publicznych rozważany był już w poprzedniej kadencji. Sławomir Neumann mówi, że sprawa rozbiła się o kwotę, ale również o brak pomysłu na media publiczne i misję publiczną.

Czy jednak będzie można wypracować model docelowy przez miesiąc, dwa? Sławomir Neumann jest pesymistą w tym względzie. Uważa, że uchwalenie takiej ustawy jest możliwe do końca roku, choć zastrzega, że nie wie, na jakim etapie są prace.

W piątek premier Donald Tusk powiedział, że projekt rozwiązań o finansowania mediów publicznych wkrótce powinien być gotowy. Nie wykluczył, że w sierpniu do Sejmu może trafić rządowa propozycja w tej sprawie. Szef rządu oświadczył również, że nie jest "entuzjastą abonamentu", ta opłata jest w jego ocenie „przestarzała i dokuczliwa dla ludzi”. Jego zdaniem abonament nie powinien być zastąpiony „innym podatkiem”. - Raczej będziemy szli w stronę: ograniczone finansowanie ze środków publicznych w miejsce abonamentu i takie zmiany w mediach publicznych, szczególnie w telewizji publicznej, które uczynią tę telewizję tańszą i bardziej misyjną, a mniej komercyjną – powiedział Donald Tusk w Katowicach. Dodał, że media publiczne chciałyby mieć „i reklamy, i komercję", a według niego należy ograniczyć media publiczne do misji i sprawić, żeby były tańsze.

Posłuchaj całej rozmowy!

Rozmawiała Kamila Terpiał-Szubartowicz

agkm/Jedynka/PAP