Logo Polskiego Radia
IAR
Petar Petrovic 11.07.2012

70% zabójców było pod wpływem alkoholu!

Rozpoczęła się kampania "Pozory mylą, dowód nie". Inicjatywa ma na celu ograniczanie sprzedaży alkoholu nieletnim.
7037; zabójców było pod wpływem alkoholusxc.hu

Kampania realizowana jest od 2009 roku przez Komendę Główną Policji oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. Celem jest ograniczenie spożycia napojów alkoholowych przez małoletnich poprzez m.in uświadomienie młodzieży i sprzedawców o niebezpieczeństwach związanych ze spożywaniem alkoholu przez osoby niepełnoletnie.

Dyrektor Biura Prewencji, młodszy inspektor Ryszard Garbarz przypomniał, że wśród sprawców zabójstw pięciu na siedmiu badanych było pod wpływem alkoholu. I dodał, że to podstawowy czynnik kryminogenny, także wśród nieletnich.

W 2011 roku policjanci służby prewencyjnej w całej Polsce ujawnili ponad 15 tysięcy małoletnich znajdujących się pod wpływem alkoholu. Byli oni także częstymi sprawcami czynów karalnych - w ubiegłym roku odnotowano łącznie 2 395 takich przypadków. W tym okresie policja wykryła także ponad 1400 przestępstw według ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w tym około 170, które wiązały się z łamaniem zakazu podawania i sprzedawania alkoholu nieletnim.

Danuta Gut, dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego, podkreśla, że edukowanie sprzedawców i świadków sprzedaży alkoholu nieletnim może doprowadzić do zmiany ich postaw. Psycholog Dorota Krzywicka przekonywal natomiast, że w przypadku łamania prawa powinno się bezwzględnie karać tych, którzy chcą zarabiać na sprzedaży alkoholu młodzieży.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH >>>

(pp)