Logo Polskiego Radia
PAP
Tomasz Owsiński 21.09.2012

"Koszty błędów budowy metra ponosi wykonawca”

Jeśli wykonawca budowy centralnego odcinka II linii metra podjął się prac, wiedząc o trudnych warunkach, ponosi konsekwencje popełnionych błędów - powiedział wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.

Wiceprezydent Warszawy udzielił radnym informacji nt. sposobu rozwiązania problemów budowy II linii metra. W sierpniu na budowanej stacji Powiśle doszło do awarii, stacja została zalana, a spod tunelu Wisłostrady woda wypłukała grunt. Prace na stacji Powiśle zostały wstrzymane, a ruch w tunelu wstrzymany.

Olszewski ocenił, że największym utrudnieniem w związku z awarią jest fakt, iż ze stacji Powiśle miały ruszyć tarcze drążące tunel pod dnem Wisły. Podkreślił, że zakładany jest scenariusz, iż prace ruszą z przeciwnego kierunku, czyli z pl. Wileńskiego.

Wiceprezydent mówił także, że do leja pod tunelem Wisłostrady codziennie wpuszczane jest 200 m3 mieszanki, a prace są prowadzone w cyklach i po wprowadzaniu każdej dawki sytuacja jest monitorowana. - Sprawdzane jest, jak zachowuje się most Świętokrzyski i tunel Wisłostrady - powiedział. Olszewski mówił też, że termin zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra to październik 2013 r.

W nocy z 13 na 14 sierpnia budowniczy na budowie stacji Powiśle II linii metra natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, a spod tunelu Wisłostrady ubyło ok. 6,5 tys. m sześc. wody i ziemi; w związku z tym płyta jezdni została pozbawiona naturalnej podpory. Badania obszaru pod tunelem wykazały, że pusta przestrzeń pod płytą tunelu Wisłostrady ma ok. 60 m długości i jest wypełniona wodą do ok. 2 metrów od spodu płyty. Ruch w tunelu został zamknięty; kierowcy korzystają z objazdów.

Pod koniec września ma być gotowy pełny raport dotyczący awarii. Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk mówił pod koniec sierpnia, że dopiero wtedy będzie można mówić o kosztach awarii. Zaznaczył, że budowa II linii metra jest ubezpieczona na 400 mln zł. Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji i połączy lewo- i prawobrzeżną część Warszawy.

Zobacz galerię DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

to