Logo Polskiego Radia
PAP
Katarzyna Karaś 11.12.2012

10-latki czytają ze zrozumieniem, z liczeniem jest gorzej

Polscy uczniowie wzięli udział w międzynarodowych badaniach umiejętności.
10-latki czytają ze zrozumieniem, z liczeniem jest gorzejGlow Images/East News

Wyniki uzyskane przez polskich 10-latków w badaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) są powyżej średniej. Uczniowie uzyskali 526 punktów przy średniej 500. W porównaniu z poprzednią edycją badania wynik polskich uczniów poprawił się - o sześć punktów.
Gorzej polscy uczniowie wypadli w badaniu kompetencji w dziedzinie matematyki i nauk przyrodniczych TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Jeśli chodzi o kompetencje matematyczne, uczniowie z Polski uzyskali wynik zdecydowanie poniżej średniej - 481 punktów przy średniej 500. W kompetencjach przyrodniczych wynik polskich uczniów jest bliski średniej - uzyskali 505 punktów.
Minister edukacji Krystyna Szumilas, komentując wyniki badań, powiedziała, że z zadaniami lepiej poradzili sobie uczniowie, którzy mają za sobą dłuższą edukację przedszkolną. Lepsze wyniki w zakresie umiejętności matematycznych i przyrodniczych osiągnęli uczniowie z tych krajów, w których edukacja w szkole rozpoczyna się w wieku sześciu lat.
Oba badania przeprowadzono w 2011 roku. W PIRLS uczestniczyło 45 krajów, a w TIMSS - 50 krajów. Badania zostały przeprowadzone przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievements - IEA). W Polsce pomiarem objęto próbę losową uczniów z 357 klas trzecich ze 150 szkół podstawowych.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
PAP, kk