Logo Polskiego Radia
Trójka
Paula Golonka 05.04.2012

Brak historii w liceum jest czymś karygodnym

- Zmiany idą w dwóch kierunkach: jeden jest dobry, drugi - bardzo zły. Dobry to taki, że w końcu jest dowartościowana historia XX wieku. Wadą jest to, że likwiduje się w istocie rzeczy liceum ogólnokształcące - mówi prof. Antoni Dudek.
Nauczyciele będą protestować i manifestowaćNauczyciele będą protestować i manifestować Glow Images/East News

Zdaniem prof. Antoniego Dudka, członek rady programowej IPN, proces profilowania uczniów posuwa się tak, dlatego że właściwie po I klasie, jeżeli uczeń nie wybierze profilu humanistycznego, jego wiedza z historii będzie się kończyła. Od września w liceach uczeń wybierze profil nauczania. Humanistyczny albo ścisły. Jeśli ścisły - naukę historii będzie miał ograniczoną. "To mordowanie historii" - twierdzą protestujący byli działacze "Solidarności". W ramach protestu głodowali w Warszawie sześć dni.

Protest w tej sprawie został podpisany przez historyków UJ, KUL, uczelni wyższych z Torunia i Wrocławia. - Główne zarzuty wobec tej zmiany wynikają raczej z niewiedzy albo niezrozumienia istoty planowanych zmian. Chcemy zrezygnować z wielokrotnego powtarzania treści. Od września nowa podstawa programowa wchodzi do liceów ogólnokształcących. Kurs historii będzie trwał do klasy 3 szkoły ponadgimnazjalnej w ramach przedmiotu historia i społeczeństwo - dziedzictwo epok. Będziemy mieli lepiej przygotowanych absolwentów. W tym roku pierwszy raz nasi gimnazjaliści będą zdawali egzamin gimnazjalny z historii, to podkreśla wagę, jaką MEN przykłada do tego tematu - mówi Joanna Berdzik, wiceminister edukacji.

- Protest w Krakowie został zawieszony 30 marca po rozmowie z ks. kard. Stanisławem Dziwiszem, protest jest kontynuowany przez 5 osób w Warszawie. W modelu, który proponuje ministerstwo praktycznie osoba, która posiada zamiłowania matematyczne czy chemiczno-przyrodnicze na poziomie liceum nie będzie miała w ogóle historii, z wyjątkiem okresu współczesnej Polski od 1918 do dzisiaj. Ministerstwo się myli albo wprowadza w błąd – nie jest prawdą, że lekcji historii będzie więcej - mówi Adam Kalita, uczestnik protestu głodowego w Krakowie.

Gość Kuby Strzyczkowskiego podkreśla, że od pierwszego dnia protestu nauczyciele żądali od pani minister ujawnienia nazwisk ekspertów - otrzymali 4, w tym 2 osób nieżyjących. - Pani minister mówi o szerokich konsultacjach, a wiele środowisk akademickich poparło nasz protest, pewną ideę, że brak historii w liceum jest czymś karygodnym. Chcielibyśmy wiedzieć, kto konsultował i z kim - apeluje Adam Kalita.

Czy zmiany proponowane przez MEN mają sens oraz o przyszłości polskiej szkoły dyskutowali słuchacze i eksperci, wśród których byli: Krystyna Łybacka (była minister edukacji, SLD); Łukasz Ługowski (Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii KĄT); Tomasz Graff (wykładowca na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II).

Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od poniedziałku do czwartku w samo południe.