Logo Polskiego Radia
Trójka
Gabriela Skonieczna 13.11.2012

Męczą cię reklamowe sms-y? Zobacz, co możesz zrobić

Coraz więcej firm wybiera właśnie tą drogę dotarcia do klienta. Gdy tylko wejdziemy do galerii handlowej, do naszego telefonu zaczynają trafiać informacje o promocjach w poszczególnych sklepach.
Męczą cię reklamowe sms-y? Zobacz, co możesz zrobićGlow Images/East News

Nie musimy nawet zostawiać nigdzie naszych danych, ani numeru telefonu. Smsy nie są spersonalizowane i, wykorzystując technologię bluetooth, wysyłane automatycznie do prawie wszystkich klientów galerii handlowej. - Jest tu pewien problem, bo na przesyłanie jakichkolwiek informacji handlowych jest potrzebna nasza zgoda. Regulują to oddzielne przepisy o świadczeniu usług drogą elektroniczną - wyjaśnia mecenas Arwid Mednis z biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Często sami zgadzamy się na otrzymywanie takich informacji, akceptując przetwarzanie naszych danych przy podpisywaniu różnych umów.

Sklep, w którym robimy zakupy, wcale nie przesyła naszych informacji bankowi, a ten naszemu operatorowi telefonii komórkowej, jak mogłoby się wydawać. - Operator dysponuje systemem teleinformatycznym, który dokładnie pokazuje do której stacji bazowej użytkownik jest zalogowany - wyjaśnia Jerzy Łabuda, ekspert ds. nowych technologii w serwisie forbs.pl. Takich stacji jest kilka na każdym piętrze centrum handlowego, aby wszystkim klientom zapewnić dobrą jakoś usług telefonicznych. Raporty przesyłane przez komórki trafiają do centralnego systemu, który rozsyła reklamy na telefonu znajdujące się w danym miejscu.

Oddzielny problem dotyczy właścicieli firm, którzy otrzymują reklamy sugerujące, że ktoś posiadł informacje dotyczące ich przedsiębiorstwa. Jak podkreśla mecenas Arwid Mednis problem ten wynika z faktu, że jeszcze niedawno dane te nie były chronione. Obecnie podmioty przechowujące takie informacje powinny zawiadomić właścicieli, że je posiadają i w jakim celu przetwarzają. Jak podkreśla przedstawiciel GIODO, danych tych nie można wykorzystywać, mimo że Ewidencja Działalności Gospodarczej jest jawna.